Tako Kina prkosi globalnim trendovima u duvanskoj industriji. Snažan rast prodaje cigareta generisala je „najveća duvanska kompanija za koju većina ljudi nikada nije čula“.
Državna kompanija China Tobacco ima virtuelni monopol na tamošnjem tržištu, zbog čega je izrasla u najvećeg proizvođača cigareta na svetu, uprkos tome što je relativno nepoznata u svetu. Procenjuje se da on čini 97 odsto proizvodnje i prodaje duvana u Kini, piše CNBC.
Prodaja duvana u Kini raste u poslednje četiri godine, dostigavši 2,44 milijarde prodatih cigareta 2023. godine, prema podacima Euromonitora, a predviđa se dalji rast.
Euromonitor dodaje da se to poklopilo sa porastom popularnosti tankih cigareta, jer se često reklamiraju da imaju niski sadržaj katrana i da imaju različite ukuse.
Kina ima najviše pušača na svetu, njih čak 300 miliona, što je skoro trećina ukupnog broja pušača u svetu.
China Tobacco je prošle godine ostvario prihod od 210 milijardi dolara, a druga najveća svetska duvanska kompanija Philip Morris International zaradila je 35,2 milijarde dolara.
Kina zapravo prkosi globalnim trendovima pošto je prodaja cigareta širom sveta opala dugi niz godina, pala je za 2,7 odsto između 2019. i 2023. Jedan od glavnih uzroka je Okvirna konvencija o kontroli duvana Svetske zdravstvene organizacije, čiji je cilj smanjenje pušenja. Međutim, u onim zemljama gde industrija može više da utiče na politiku, beleži se manji napredak.
U slučaju China Tobacco-a, industrija i vlasti idu ruku pod ruku. Kompanija je osnovana 1982. godine sa izričitim ciljem da objedini industriju pod jednim kišobranom, i zapravo funkcioniše i kao kompanija i kao regulatorna agencija za kinesko tržište duvana. Ali Kinezi ne vide ništa zamerljivo u takvom sukobu interesa.
Stoga, China Tobacco iskorišćava svoj insajderski status i koristi uticaj unutar vlade da blokira usvajanje politike kontrole duvana.
Strožiji propisi su takođe u velikoj meri otežani rasprostranjenim uverenjem da je uzgoj duvana ključan za poljoprivrednike i da je porez na duvan važan doprinos nacionalnoj ekonomiji.
S druge strane, brendovi poput Marlboro Philip Morris-a se prodaju u Kini, ali pod licencom China Tobacco-a.
Zbog svoje dominacije na domaćem tržištu, ova kompanija je uglavnom fokusirana na kinesko tržište, koje je zapravo uspelo da prođe ispod radara globalne kontrole duvana, fokusirane pre svega na transnacionalne duvanske kompanije.
Međutim, čini se da se China Tobacco proširio van Kine od 2016. do 2020. godine kao deo Pekinške inicijative Pojas i put, suočen sa potencijalnim zasićenjem domaćeg tržišta, kao i sa strožim propisima. OD 2019. godine kompanija se proširila na 20 zemalja, poslujući kroz 34 ofšor kompanije.
Prošle godine je kineski izvoz duvana navodno doživeo snažan rast od 22,2 odsto u odnosu na prethodnu godinu.
Glas javnosti/B06S