Treba odmah napomenuti da je kompanija "Tesla" nazvala vest "lažnom" i optužio pomenuti magazin za senzacionalizam, nakon čega su prestižni i poslovno orijentisani mediji pozvali nekoliko "dobro obaveštenih izvora" iz užeg kruga kompanije i, barem do kraja ovog teksta, nisu objavili demanti vesti. Treba napomenuti da je ovo medij koji ima rigorozne kriterijume za proveru informacija i pravne standarde, što znači da (ako ne objavi demanti) ima debelu pravnu pozadinu i osiguranje u vezi sa kredibilitetom svojih izvora u kompaniji.
Između poteza Upravnog odbora može se zaključiti da su čelnici kompanije postali svesni da uzrok lošeg učinka automobilske kompanije nije skriven u nedostatku fokusa Ilona Maska, već u činjenici da je Ilon Mask, sam po sebi, postao toksičan za ceo brend.
„Jedini razlog zašto kupci bojkotuju naše proizvode u tolikoj meri je taj što postoji veliki procenat ljudi kojima se ne sviđa što im isključujem prihode bez pokrića“, objasnio je Mask investitorima, koji očigledno nisu bili zadovoljni ponuđenim objašnjenjem.
Naime, kompanija "Tesla" je u prvom kvartalu 2025. godine na globalno tržište lansirala 336.681 električno vozilo, što je 13 odsto manje nego u istom periodu prošle godine. Za kontekst, rezultat je znatno gori čak i od najpesimističnijih analitičara.
„Izgleda da Ilon sada želi da se vrati svojim automobilima, ali će uvek biti dobrodošao nazad ako to želi“, rekao je Tramp, ali iza kulisa su sve glasnije šaputanja da zvaničnici u sadašnjoj Beloj kući željno žele da Mask ode jer im je na nedavnim izborima u Viskonsinu postalo jasno da je „najbogatiji čovek na svetu“ postao preveliki politički teret.
Ubedljivo najveći pad prodaje zabeležen je u Kaliforniji i Nemačkoj, koje su veoma posvećene borbi protiv klimatskih promena, a Teslina vozila su tamo smatrana nekom vrstom ekološki prihvatljivog statusnog simbola.
U Nemačkoj je prodaja vozila pala za zapanjujućih 76 procenata za manje od godinu dana, uprkos tome što je ukupna prodaja električnih vozila porasla za skoro trećinu u istom periodu. Štaviše, vrednost polovnih električnih vozila brzo pada, za 15 odsto za samo mesec dana, jer se veliki broj vlasnika „rešava“ svojih limenih ljubimaca kako bi se distancirao od kontroverznih izjava i još kontroverznijih poteza Ilona Maska.
Međutim, Uprava bi i dalje mogla da se nosi sa svim ovim učinkom u doglednoj budućnosti. Najveći problem, zbog kojeg ozbiljno razmatraju zapošljavanje novog izvršnog direktora kompanije, jeste to što kompanija ima velike probleme u privlačenju stručnog kadra koji je spreman da radi „za toksični brend“.
Elaja Gilfenbaum, jedan od čelnika kalifornijske filijale "Tesle", prvi je progovorio o ovom izazovu, a naloženo mu je da od zaposlenih traži „kompartmentalizaciju“, odnosno da odvoji političku aktivnost generalnog direktora od ukupne i dugoročne misije kompanije, tvrde dobro obavešteni izvori za za američki magazin.
„Bolje je trpeti štetu zato što sedi pored najmoćnije osobe na svetu, nego trpeti štetu zato što se negoduje prema najmoćnijoj osobi na svetu“, objasnili su tada svoju logiku.
Međutim, sve manje stručnih ljudi je spremno da podnese tu žrtvu, pa je sve teže pronaći i zadržati talentovane radnike, a ovaj trend se sve više ogleda u nemogućnosti unapređenja poslovanja i praćenja rastuće konkurencije.
U međuvremenu, kineska kompanija BYD preuzima kontrolu. Ove godine je, po prodaji električnih vozila, pretekla "Teslu" na globalnom nivou, sa rastom od 39 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Njihovi modeli su, u proseku, znatno jeftiniji od "Teslinih"; uglavnom zato što je proizvodnja u Kini, zbog vertikalne integracije i kontrole lanca snabdevanja, neuporedivo jeftinija od one u Americi (čime se Mask hvalio na Dan nezavisnosti, kada je Tramp pozivao građane da kupuju Teslu kao američki automobil). Takođe, BYD ima napredniju bateriju i veći broj modela, privlačeći kupce sa širim rasponom kupovne moći.
Glas javnosti/B06S