Sekretarijat za javni prevoz grada Beograda raspisao je tender za „poveravanje obavljanja komunalne delatnosti javnog autobuskog prevoza putnika… na teritoriji gradske opštine Surčin – potez 600 i komunalne delatnosti javnog prigradskog i lokalnog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda u postupku javno-privatnog partnerstva“. Kako piše u konkursnoj dokumentaciji, predložena mreža podsistema gradskih, prigradskih i lokalnih linija podeljena je na ukupno 316 linija. Reč je o linijama na teritoriji Lazarevca, Obrenovca, Mladenovca, Sopota…
Privatni partner je u obavezi da pruža uslugu javnog autobuskog prevoza putnika, finansira nabavku novih vozila, obezbedi video nadzor, bežični internet…. Ponuđač takođe treba da raspolaže sa 339 autobusa, od kojih 32 moraju da budu minibusevi. Najmanje 170 vozila mora da bude proizvedeno 2023. ili 2024, dok 68 treba da budu nova hribridna ili elektro vozila.
Sa druge strane, obaveza Grada je da redovno plaća ugovorenu naknadu, a ona je i više nego izdašna. Kako se navodi na Portalu javnih nabavki, procenjena vrednost ovog posla iznosi 114.445.895.726 dinara ili oko 978,2 milijarde evra, a rok za podnošenja ponuda ističe 13 maja.
Nikolić favorit na tenderu?
Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu, navodi za Nova.rs da se u Beogradu najveće pare izvlače kroz „partnerstva“ privatnika sa Gradom u vršenju komunalnih delatnosti, što je drugo ime za privatizaciju javnih usluga.
“Najviše para ima u javnom prevozu, oko 300 miliona evra godišnje, što čini četvrtinu budžeta prestonice, pa nije čudo što su tajkuni najviše na to bacili oko. Trenutno je u toku tender za ustupanje linija javnog prevoza za potez 600 (Surčin), svih linija prigradskog i loklanog prevoza, plus linije koje će opsluživati EXPO. Javna je tajna da će taj tender dobiti grupa prevoznika koji imaju jednog vlasnika, a to je Miroslav Nikolić iz Obrenovca”, kaže Jovanović.
On navodi da je Nikolić vlasnik Strele UB, Strele Obrenovac, Lastre, a odnedavno i državne kompanije Lasta.
“Na ovaj način će Nikolić postati najveći prevoznik u gradskom prevozu u Beogradu, sa više linija i autobusa i od GSP-a. Glavna zasluga Miroslava Nikolića je to što je član vladajuće partije i blizak prijatelj i saradnik ministra za javna ulaganja Darka Glišića. Uspon Nikolića to najvećeg tajkuna u javnom prevozu u beogradu poklopio se sa mandatom Aleksandra Šapića, koji je takođe sve ovo omogućio. Prvo je uništio sistem naplate karata, zatim je GSP unazadio, a onda rasisivao tendere za privatnike pod sumnjivim okolnostima”, ističe Jovanović.
Ovo nije prvi put da grad Beograd deo linija prepusti privatnim prevoznicima. Prošle godine, posao na više od 100 linija dodeljen je konzorcijumu „Bg bus prevoz“, u kome je bila i firma C&LC koja važi za blisku Zvonku Veselinoviću. Vrednost ovog ugovora takođe je premašila milijardu evra.
Minus GSP porastao za 10 miliona evra
I dok se gradske vlasti „široko“ odnose prema privatnicima, Gradsko saobraćajno preduzeće Beograd sve više tone. I ne samo što im se smanjuje broj linija na kojem voze autobusi GSP-a, nego je i minus u kasi na kraju 2024. bio drastično veći. Tako je i pored prihoda koji su slični onima iz 2023, za 10 miliona evra veći neto gubitak.
U tek objavljenom finansijskom izveštaju piše da je GSP u 2024. zabeležio neto gubitak u iznosu od 2.037.433.000 dinara ili oko 17,4 miliona evra, dok je godinu dana ranije on iznosio 819.699.000 dinara, odnosno oko sedam miliona evra.
I sindikati ovog preduzeća su u više navrata upozorili da su GSP-u oduzete brojne linije, da mnogi vozači nemaju svakodnevno angažovanje, dok istovremeno privatni prevoznici nisu u stanju da ispune elementarne obaveza iz ugovora.
„Otvorena pitanja za Sekretarijat za javni prevoz su – zbog čega je ugovor dodeljen prevozniku sa nedovoljnim brojem vozača, da li će im linije za koje je realizacija reda vožnje manja od one koja je utvrđena ugovorom biti trajno oduzete, za šta je jasno predviđena procedura i da li će nosilac posla biti sankcionisan zbog neizvršavanja desetine polazaka svakog dana“, piše u saopštenju četiri sindikata GSP-a iz oktobra prošle godine.
Glas Javnosti/ N07S