Glas Javnosti


GDE SU I KAKO SE ARČE NAŠE PARE IZ BUDŽETA SRBIJO?! (9. deo) (NARAVOUČENIJE U 9 NASTAVAKA) Šta ne valja i kako može bolje.

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

(9. deo) Barijere i devet ključnih preporuka za bolji finansijski sistem Naša zemlja ima priliku da kroz jačanje odgovornog fiskalnog upravljanja, modernizaciju javne uprave i usvajanje međunarodnih standarda izgradi državu koja će biti otpornija, efikasnija i pravednija.

Imajući u vidu navedene činjenice i objašnjenja, u daljem tekstu su preporuke za poboljšanje sistema javnih finansija u narednih pet godina, sa mogućim rešenjima i procenjenim koristima za Srbiju i njene građane.

Pregled glavnih barijera sa posledicama i ključne preporuke

za poboljšanje sistema javnih finansija u narednih 5 godina (2026 –2030)

 Tabelarni pregled barijera u razvoju upravljanja javnim finansijama

Barijera

Posledice

Šta uraditi (preporuka)

Nedovršen i nepovezan zakonodavni okvir

Pravna nesigurnost, fragmentirano upravljanje, usporene reforme

Usaglasiti pet sistemskih zakona i obezbediti jedinstven okvir za odgovorno upravljanje državom

Ignorisanje COFOG standarda

Nema uporedivosti sa drugim državama, ograničena transparentnost budžeta

Uvesti puno korišćenje COFOG klasifikacije za planiranje, izveštavanje i merenje učinka

Nedostatak strateške elite

Nema kadrova za dugoročne politike i razvojne pravce

Obučiti i angažovati stručnjake za kreiranje politika i strateško planiranje

Slab programski budžet i sistem planiranja

Neefikasna raspodela sredstava, rezultati se ne mere

Povezati strategije, programe, budžet i indikatore učinka

Slaba upravljačka odgovornost

Rukovodioci ne snose posledice za loše rezultate

Uvesti mehanizme vezivanja odgovornosti za rezultate i efikasnost trošenja

Nedostatak kulture javnog izveštavanja

Građani nemaju uvid šta je postignuto novcem

Uvesti sistematične i jednostavne izveštaje za javnost

Nepoštovanje principa 

fiskalnog upravljanja

Zakonska pravila ostaju mrtvo slovo na papiru

Jačati primenu principa odgovornosti, pravičnosti i transparentnosti

Slabo korišćenje nalaza DRI

Preporuke se ignorišu, nema poboljšanja u radu institucija

Obavezati institucije da sprovode preporuke i o tome izveštavaju parlament

Nedostatak finansijske pismenosti rukovodilaca

Loše odluke u upravljanju javnim sredstvima

Uvesti obavezne programe finansijske obuke za sve rukovodioce u javnom sektoru

 

Ključne preporuke:

 

  1. Zakonodavni okvir
  • Uskladiti pet ključnih zakona sa COFOG standardom.
  • Usvojiti „funkcionalnu mapu države“ i uskladiti delokrug ministarstava.
  • Reformisati Zakon o ministarstvima radi jasnih nadležnosti.
  1. Katalog poslova državne uprave
  • Definisati vrste poslova po funkcijama države, a ne po organima.
  • Koristiti za kadrovsko planiranje i evaluaciju.
  1. Programski budžet i odgovornost
  • Povezati programe sa strategijama i budžetom, uvesti indikatore i koordinatore.
  • Uspostaviti evaluaciju, sistem nagrađivanja i sankcija.
  1. Organizaciona reforma ministarstava
  • Smanjiti broj ministarstava (12–15), ukinuti ministre bez portfelja.
  • Uvesti sektore za javne politike i strateške analize („mozak sistema“).
  1. Digitalizacija i transparentnost
  • Jedinstveni digitalni sistem za budžet i izveštavanje.
  • Javni COFOG dašbord, građanski budžeti i medijska kampanja.
  1. Kadrovsko planiranje i profesionalizacija
  • Analiza broja službenika po funkcijama, ne po organima.
  • Jačanje strategije upravljanja ljudskim resursima.
  • Obavezne obuke za „stratešku elitu“.
  • Zabrana ad hoc radnih mesta.
  • Finansijska pismenost rukovodilaca – obavezne obuke i finansijski savetnici u institucijama.
  1. Fiskalno upravljanje (čl. 27b Zakona o budžetskom sistemu)
  • Jačanje kontrole u Skupštini.
  • Procena međugeneracijskih efekata budžeta.
  • Registar javne imovine i upravljanje rizicima.
  • Ograničenje vanrednih rebalansa i jačanje srednjoročnih strategija.
  • Javni COFOG dašbord i pristupačni izveštaji.
  1. Nedovoljno korišćenje nalaza DRI.
  • Obavezno razmatranje izveštaja u parlamentu i glasanje o zaključcima.
  • Sankcije za nepostupanje po preporukama.
  • Ključna korist: izveštaji DRI postaju obavezujući instrument reforme, a ne „mrtvo slovo na papiru“.

8.1. Uvesti zakonsku obavezu da se izveštaji DRI, Vlade i lokalnih organa razmatraju na sednicama parlamenta i da se glasa o zaključcima

8.2. Uvesti mehanizme sankcionisanja nepostupanja po preporukama DRI

Višestruke koristi:

1)      Jačanje upravljačke odgovornosti – Ministarstva, javna preduzeća i lokalne samouprave više ne bi mogla da ignorišu nalaze DRI; znali bi da će morati da polože račun u parlamentu i Vladi i bili bi primorani da postupaju po nalazima, što bi unapredilo kontrolu nad trošenjem javnih sredstava.

2)      Efikasnije korišćenje javnog novca i efikasnije planiranje i izvršenje budžeta – Smanjio bi se broj nepravilnosti, rasipanja i zloupotreba, jer bi se moralo postupati po preporukama DRI, a preporuke DRI bi postale instrument za unapređenje programskog budžeta i strateškog upravljanja.

3)      Smanjenje fiskalnih rizika – otklanjanje nepravilnosti u upravljanju finansijama sprečilo bi ponovljene gubitke i štete za budžet, a svaka uočena nepravilnost bila bi praćena obaveznim merama i rokovima za otklanjanje.

4)      Povećanje transparentnosti i poverenja javnosti – redovno razmatranje izveštaja u parlamentu učinilo bi proces javnim i proverljivim, jer bi javnost imala dokaz da postoji stvarna kontrola nad trošenjem budžetskih sredstava, a ne samo formalni izveštaji.

Podizanje kulture odgovornog upravljanja (GLAVNA KORIST) – uvođenje sankcija bilo bi jasan signal sa porukom da se odgovornost za javni novac ne može izbegavati, čime bi se jačala institucionalna disciplina i najvažnija korist bi bila, što bi uvođenje ove obaveze značilo da nalazi DRI postaju obavezujući instrument reforme, a ne samo „mrtvo slovo na papiru“. Ova mera bi izveštaje DRI izdigla na nivo obavezujućeg alata za reformu javnih finansija, a ne samo informativnog dokumenta. To bi unapredilo fiskalnu disciplinu i osiguralo da se javni novac koristi u interesu građana.

 

  1. Finansijska pismenost rukovodilaca
  • Uvesti obavezne programe obuke za sve nosioce upravljačke odgovornosti.
  • Formirati mrežu finansijskih savetnika u institucijama.
  • Korist: povećava se sposobnost rukovodilaca da racionalno upravljaju javnim resursima, smanjuju se greške i gubici.

 

Srbija ima priliku da kroz jačanje odgovornog fiskalnog upravljanja, modernizaciju javne uprave i usvajanje međunarodnih standarda izgradi državu koja će biti otpornija, efikasnija i pravednija. Poštovanje principa iz Zakona o budžetskom sistemu, kao i sprovođenje preporuka koje jačaju transparentnost i odgovornost, nisu samo tehnička pitanja — to su temelji poverenja između države i građana. Samo tako je moguće da javne finansije postanu alat razvoja, a ne izvor krize, i da Srbija osigura bolje blagostanje i za sadašnje i za buduće generacije.

 Avgusta 2025.godine

 Endnota

Formalno, prema Zakonu o budžetskom sistemu i principu pravičnosti iz člana 27b, Vlada je u obavezi da uzima u obzir uticaj fiskalne politike na blagostanje budućih generacija. U praksi, međutim, taj princip se često krši ili nedovoljno primenjuje. Dokazi za to su: visoki javni dug i česta zaduživanja koja prebacuju teret otplate na buduće generacije, nedovoljno ulaganje u dugoročni razvoj (obrazovanje, nauka, istraživanje, ekologija), dominacija kratkoročnih, populističkih mera koje nose politički profit sada, ali opterećuju budućnost.

 

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR