Danas države troše više vremena, pažnje i novca na merenje i procenu učinka u javnom sektoru nego ikada ranije. Za ovakvo postupanje ima više razloga, pri čemu je jedan možda najvažniji, a to je da se kroz budžet vidi kako države planiraju budućnost, što je posebno važno za buduće generacije.
Plan budućnosti države vidi se u fiskalnim principima i konceptu budžetskog sistema, a najopasniji koncept je koncept bez koncepta u kome ekonomija ide „kuda voda nosi“.
Budžet – ogledalo državnih prioriteta
Budžet je oznaka snage svake države i dobro uređeni sistemi javnih finansija su veoma zainteresovani da transparentno prikažu svoje prihode i rashode budžeta, kao i ostvarene rezultate, koji su postignuti upotrebom javnog – budžetskog novca. Zato je budžetiranje ključni planski proces za razvoj javnih politika, strateških višegodišnjih pravaca razvoja, i odgovornosti u bilo kojoj državi.
Svaka uspešna vlada u svetu ima tri osnovna zadatka
Zato, uspešnost svake vlade u svetu čine tri glavna segmenta:
1) Da održi fiskalnu disciplinu („koliko para, toliko muzike“)
2) Da izdvaja sredstava u skladu sa utvrđenim prioritetima vlade, jer ni u jednoj zemlji nema para za sve zahteve i potrebe.
3) Da promoviše i dokazuje efikasno pružanje usluga, tzv. učinkovitost upotrebe javnog novca (pravilo: vrednost za novac) ili svrsishodnost upotrebe dodeljenog budžeta.
Očuvanje integriteta budžetskog sistema – osnovni zadatak vlade svake države
Očuvanje integriteta budžetskog sistema države se u svetu veoma ceni i tome se poklanja velika pažnja jer je budžetski proces glavna arena u kojoj ukupan aparat vlade svake države prolazi kroz fundamentalne transformacije i polaže glavni ispit, kroz dva ključna zadatka: Prvi da se se ispune izazovi budućnosti (osigurati da se javnim sredstvima dobro planira, upravlja i ona efikasno koriste, da bi se dobio pozitivan uticaj na živote građana i ukupan boljitak društva) i drugi da se dobro - učinkovito upravlja budžetskim sredstvima – to je temelj moderne javne uprave, ako obezbeđuje: transparentnost, integritet, otvorenost, odnosno temelj za poverenje između država i njihovih građana, odgovornost i strateški pristup u planiranju i postizanju nacionalnih ciljeva svake države.
Poznati italijanski ministar finansija, Marco Minghetti je rekao: „Pokažite mi budžet, pa ću vam reći kakvu državu imate“.
Neuki ministri finansija “beže” nepotrebno od moćnog alata za planiranje (COFOG standarda) “ko đavo od krsta”
Međunarodni standard COFOG – prioritetni zahtev sistema budžetiranja – moćan alat za utvrđivanje cene koštanja države i svih njenih funkcija jer se primenom ove međunarodne jedinstvene klasifikacija funkcija države jasno realizuje strateško upravljanje rashodima za sve funkcije države, kako inače to rade države u svetu. To je zbir svih opisnih t.j. kvalitativnih) i finansijskih, odnosno kvantitativnih) brojčanih elemenata za izvršavanje funkcija države, jer izražava cenu koštanja države, što se svuda u svetu iskazuje na jedinstven način. Ujedinjene nacije su u tu svrhu usvojile jedinstvenu standardnu klasifikaciju svih funkcija države, koje su grupisane u deset kategorija (oblasti) po funkcijama tzv. COFOG klasifikacija funkcija države, a koje su označene u svim zemljama jedinstvenim nazivima, definicijama, istovetnim opisima sadržaja i rednim brojevima od 1 do 10. Tih deset oblasti su u potpunosti definisane i obuhvataju sve što jedna država treba, po tim definicijama da radi, i to: 1.Opšti javni poslovi i usluge; 2. Odbrana; 3. Javni red i bezbednost (MUP, sudstvo i zatvori); 4. Ekonomski poslovi; 5. Zaštita životne sredine; 6. Poslovi stanovanja i zajednice; 7. Zdravstvo; 8. Rekreacija, kultura i vere; 9. Obrazovanje i 10. Socijalna zaštita. Ovih deset oblasti se dalje detaljnije definišu i opisuju u okviru 69 grupa, odnosno još detaljnije u okviru 109 klasa, sa jedinstvenim oznakama. Sve države koje imaju dobro uređene budžetske sisteme primenjuju ovu standardnu klasifikaciju funkcija države i dalje razvijaju i unapređuju sisteme upravljanja javnim finansijama i izrađuju međunarodno uporedive izveštaje o ceni koštanja svake državne funkcije, za svoju javnost, regulatore, nezavisnu reviziju i spoljne potrebe u komunikacijama sa drugim državama.
Višegodišnje planiranje okvira budžetske potrošnje u EU se radi unapred za 7 godina
Višegodišnje planiranje okvira budžetske potrošnje usmerenog ka učinku i rezultatima je u EU, počev od 2021. godine, produženo sa 3 na, period od najmanje 7 godina, a u Srbiji je na period od najmanje 3 godine. Ono što je veoma povoljno u ovakvoj višegodišnjoj orijentaciji planiranja je da se planiranje razvoja svih funkcija države vrši po odgovarajućim programima za svaku funkciju, koji su usmereni ka učinku i povezani sa obimom resursa i budžeta, što je velika prednost za budžetske korisnike, jer se učinak, naročito kod većih projekata i programa, ostvaruje u dužem vremenskom planskom period po fazama, s tim što se očekuje da se dobro upravljanje učinkom stalno poboljšava i tako pozitivno utiče na ukupno poslovanje korisnika odobrenih budžetskih sredstava, a i funkcije kojoj pripada taj budžetski korisnik.
Budžet na veresiju - Namet budućoj nerođenoj deci
Formalno, prema Zakonu o budžetskom sistemu i principu pravičnosti iz člana 27b, Vlada je u obavezi da uzima u obzir uticaj fiskalne politike na blagostanje budućih generacija. U praksi, međutim, taj princip se često krši ili nedovoljno primenjuje. Zbog toga je neophodno obavezno uvođenje zakonske međugeneracijske odgovornosti u fiskalnoj politici sa obaveznim sankcijama. Dokazi za to su: visoki javni dug i česta zaduživanja koja prebacuju teret otplate na buduće generacije, nedovoljno ulaganje u dugoročni razvoj (obrazovanje, nauka, istraživanje, ekologija), dominacija kratkoročnih, populističkih mera koje nose politički profit sada, ali opterećuju budućnost.
Neuki rukovodioci vole da upravljaju novcem, a ne učinkom (rezultatom)
Obaveza izrade višegodišnjih strateških planskih dokumenata i upravljanje učinkom je suština integralnog pristupa upravljanju učinkom budžetskih sredstava u svakoj državi. Obaveza je bez izuzetaka da, pre odobravanja obima budžeta za bilo koju funkciju države bude izrađen strateški dokument – strategija (gde su iskazane javne politike – strateški višegodišnji pravci razvoja u jednoj oblasti), zatim prateći operativni dokument strateški plan – akcioni plan u kome treba da se vidi šta se radi, u kom periodu, ko su nosioci aktivnosti, koliko i kojih resursa treba i da se izvrši planiranje obima budžeta prema tim ključnim podacima i činjenicama za sve resurse koji će biti upotrebljeni za realizaciju ciljeva iz strategije i akcionog plana.
Tajna uspeha u rukovođenju tuđim novcem – realno planiranje potrebnih resursa i praćenje učinka
Tajna uspeha realizacije strateških dokumenata u svetu nije u budžetu – cifarskim iznosima, već u ulaznim elementima za budžet – realnom planiranju resursa, iskazivanju ključnih činjenica i informacija o tim resursima i očekivanom učinku, što omogućava i računski opredeljuje realan budžet, na osnovu dobrih ulaznih podataka, a koji na kraju izračunavaju mašine (kompjuteri). U tom smislu, budžet više nije najvažniji dokument, već prethodni ulazni elementi za njegovo određivanje, a to su: strateško (višegodišnje) planiranje, postavljanje mernih ciljeva (šta se želi postići) i ključni podaci i činjenice o resursima, kako se do tog cilja može stići. Samo neuki i neobavešteni učesnici budžetskog procesa, bez finansijske pismenosti, često kažu: „samo nam dajte pare i onda ćemo sve da rešimo“, a to su obično prvorazredni budžetski rizici odobravanja javnog novca, bez prethodno sprovedenog propisanog strateško planskog procesa i odgovarajućeg programiranja očekivanog rezultata (učinka) za novac koji se traži iz budžeta.
Nedovoljno uključivanje građana u plansko – budžetski process
Posebna mana sadašnje prakse u realizaciji plansko – budžetskog sistema je krajnje formalizovan pristup ka javnosti i građanima u pogledu sprovođenja principa trasparentnosti, ne samo kada su u pitanju izveštavanja o učinkovitosti utrošenog budžeta i ostavrenih rezultata, već i u pogledu planiranja prioriteta za koje se odobravaju budžetska sredstva.Nema stvarnih, odnosno suštinskih javnih rasprava u ključnim fazama planiranja prioriteta za budžetiranje na svim nivoima (od Republike do lokalne samouprave).Iako budžet pripada svima, odluke o prioritetnim potrebama i dalje se donose iza zatvorenih vrata, često i uz političke uticaje, a za te odluke građani saznaju tek kada su usvojene od strane Vlade u predlogu budžeta i kada je za njih kasno da reaguju.
Politika jača od ekonomije
Jedan od najkompleksnijih poslova u javnim finansijama svake zemlje je raspored ograničenih budžetskih sredstava po prioritetnim potrebama građana – poreskih obveznika te zemlje. Za to su potrebna visoko stručna znanja i timski rad, a posebno analitičke sposobnosti kojima se, sa velikom pouzdanošću može utvrditi da li je opravdano ulaganje javnog novca u predloženi zahtev (prioritet) i koja korist će biti obezbeđena za društvo ili zahtev treba odbiti kao beskoristan. Sa druge strane, analiza svakog zahteva podrazumeva i poštovanje veoma strogih budžetskih propisa koji zahtevaju prethodno obavezno utvrđivanje pravnog osnova za budžetiranje, za bilo koji zahtev – prioritet za koji se traže sredstva. Pravni osnov se utvrđuje proverom funkcije države koju taj zahtev ostvaruje i koja je korist za građane, ako se on uvrsti u budžet za finansiranje. Međutim, često i tamo gde postoje takve stručne analize, one često ostaju u fijokama, dok se odluke o trošenju budžeta donose prema partijskim interesima, a ne interesima građana koji pune budžet.Na taj način se, umesto dugoročnih razvojnih ciljeva, finansijski planovi, odnosno budžeti pretvaraju u predizborne programe.
Budžet u magli
Iako građani formalno imaju pravo da znaju kako se troši njihov novac koji kroz poreze uplaćuju u budžet, dostupni podaci o tome su dosta nerazumljivi i nepristupačni. Umesto jasnih informacija o ključnim činjenicama koje građane interesuju, građani i dalje dobijaju vrlo složene i nečitljive, najčešće finansijske (brojčane) izveštaje koje mogu da razumeju samo stručnjaci za finansije i budžet.Nedostaje jasan i razumljiv izveštaj o učinkovitosti (koristi) koju je proizveo uloženi novac iz budžeta za društvo I građane.
Ekspertski tim uradio analizu stanja i dao rešenja u 9 nastavaka za potrebe SABORA VOLJA NARODA i stručnoj javnosti Srbije na znanje.
Sutra nastavak, 5. DEO pod naslovom “IZBEĆI ZAMKE: VAŽNOST BUDŽETSKOG PLANIRANJA”