Srbija planira da se u idućoj godini zaduži ukupno 2,5 milijarde evra za projekat beogradskog metroa, samo za prvu liniju kod Francuskog trezora i kod, za sada neimenovanih, „stranih investicionih korporacija, banaka i fondova“, vidi se u predlogu budžeta za narednu godinu, objavio je danas Forbs Srbija.
Državi je, kako se vidi iz predloga budžeta, odobreno da se u 2026. za projektovanje i izradnju saobraćajnog sistema za Liniju 1, faza 1 metroa, zaduži kod Francuskog trezora u iznosu od 17,5 milijardi dinara ili 150 miliona evra.
Kako se navodi, data je mogućnost i da se za projekat izgradnje metroa, faza I, zaduži 175,8 milijardi dinara odnosno milijardu i po evra kod „stranih investicionih korporacija, fondova i banaka“.
Kod „stranih investicionih korporacija, fondova i banaka“ planiran je još jedan zajam za metro od 99,6 milijarde dinara (850 miliona evra) za projektovanje i izgradnju saobraćajnog sistema za Liniju 1,
Podseća se da je Srbija u 2024. ugovorila zajam za izgradnju depoa Makiš (koji je deo beogradskog metroa), sa Dojče bankom (filijala Hongkong) u iznosu 178,3 miliona evra.
Prema predlogu budžeta, u 2026. država planira da na projekat beogradskog metroa potroši oko 26 milijardi dinara, a izdvajanja za taj projekat planirana su u okviru Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, piše Forbs.
U 2027. se očekuje da će za beogradski metro biti potrošeno 77,8 milijardi, a u 2028. godini 68,2 milijardi dinara.
Od ukupnih 26 milijardi dinara opredeljenih za metro u 2026. godini, za mašine i opremu namenjeno je 17,08 milijardi dinara, piše u budžetu.
Forbs je upitao Ministarstvo finansija i Ministarstvo građevinarstva za koje konkretne mašine i opremu je namenjeno tih 17,08 milijardi, ali odgovor nisu dobili.
Ostatak novca, odnosno 3,58 milijardi dinara namenjeno je za zgrade i građevinske objekte, a oko 5,38 milijarde za „transfere ostalim nivoima vlasti“.
Na sajtu Beogradski metro i voz, od oktobra ove godine, piše da je projekat prve linije metroa podeljen u dve faze i da je u završnoj fazi revizije.
Navedeno je da su potpisani ugovori za građevinske radove prve faze u dužini od oko 15 kilometara u vrednosti od gotovo milijardu evra, dok se ugovor za sisteme i vozove očekuje u narednim mesecima.
Projekat druge linije biće, kako je navedeno, završen do početka 2027. godine, a da je projektovanje treće linije već započeto tokom ove godine.
Takođe, piše da su dve TBM (Tunnel Boring Machine) mašine tzv. „krtice“ već naručene i njihovo dopremanje u Beograd očekuje se tokom naredne godine, čime će započeti radovi na iskopavanju tunela.
Kako Forbs piše, projekat beogradskog metroa poveren je, bez javnog nadmetanja, kineskoj kompaniji PowerChina za građevinske radove i francuskoj firmi Alstom da isporuči vagonske kompozicije i da izgradi elektromašinske podsisteme.
U projekat metroa je uključena i francuska firma Ežis, koja je 2019, kako se podseća, radila prethodnu studiju izvodljivosti za linije 1 i 2, te 2021. isporučila konceptualni dizajn za liniju 3, dok od 2020. godine kompanija izrađuje idejne projekte i studiju izvodljivosti za fazu 1 linije 1, fazu 2 linije 1 i liniju 2.
Na sajtu Ežisa piše da je Francuski trezor na osnovu sporazuma između vlada Srbije i Francuske, obezbedio finansiranje za deo troškova prve faze beogradskog metroa, kao i da će sve tri linije metroa približno koštati sedam milijardi evra, piše Forbs.
Kompanija PowerChina je potpisala sporazum o saradnji sa Ministarstvom građevinarstva 2019. u vezi sprovođenja projekta beogradskog metroa.
Glas javnosti/ F01S/N013S