Stoga njeno snabdevanje i potražnja moraju da budu u svakom trenutku izbalansirani. Energija je bila i ostaće nezaobilazna globalna geopolitička ali i domaća tema.
Decenijama se nagađa o privatizaciji EPS-a. Međutim, umesto da aktuelna srpska vlast izbegne greške prethodnika („Sartid” je 2003. prodat za 23 miliona dolara), pažljivo oslušne javnost i domaće dobronamerne stručnjake, režim samouvereno korača ka njegovoj transformaciji u akcionarsko društvo – putem koji nedvosmisleno vodi prodaji. Predsednik Republike i Vlada naime smatraju da je mnogo bolje upravljanje u narednoj iteraciji, prepustiti privatnom sektoru jer:
– stranci će mnogo efikasnije voditi kompaniju;
– vlasnici malih firmi bogate se na račun javnih preduzeća;
– zaustaviće se zapošljavanje neodgovornih stranačkih članova;
– treba popuniti budžetske „rupe“;
– jednom rečju „mi to ne umemo da radimo“.
„Previđa“ se pritom da je rasprodaja (pravo ime privatizacije) državnih preduzeća srž srpske ekonomske i socijalne tragedije. Rezultat kriminalne sprege politike i enormnog novca jeste ekstremno siromaštvo i masovne bolesti – do 2025. biće potrebno zračenje za 40.000 pacijenata obolelih od karcinoma (Grujičić).
Prisetimo se prodatih pa iščezlih preduzeća (Lola, Jat, Beobanka, IMT…), spisak je beskrajan. Deregulaciju kao privatizacioni model, ne pominju više ne samo američki ekonomisti (Saks, Štiglic, Perkins) već ni zemlje Evropske Unije koje su prodale čitave grane svojih industrija shvativši koliko privatni sektor u nekim segmentima može da bude neuspešan. Odličan noviji primer je francuska elektroprivreda koju je vlada svojevremeno delimično prodala. Zbog katastrofalne nebrige i neadekvatnog upravljanja novih suvlasnika, vlada bi trebalo da ove godine dovrši renacionalizaciju EDF (Electricite de France), preduzeća sa preko 520 TWh instalisane snage.
Najdrastičnija manifestacija ovakve „ekonomije“ je kada država ostaje bez imovine zato što ne želi, ne ume ili ne sme da suvereno, savesno i stručno uredi javne finansije. Ako tako nastavi, Vlada ubrzo neće imati čime da garantuje ino-kredite koje koristi za održavanje likvidnosti a prodaju državnih obveznica će i dalje predstavljati kao poverenje stranih investitora u srpsko ekonomsko čudo. To „čudo“ danas ima BDP od oko 7.800 evra po glavi stanovnika,– naspram austrijskih 45.000. Uzgred, Srbija je krajem osmadesetih imala, izraženo u današnjim dolarima, preko 11.000 američkih dolara.
Strateški delovi privrede zemlje kao što su energetika, poljoprivreda i šumarstvo proizvodnja lekova, vode, namenska industrija itd., moraju da ostanu nacionalno dobro jer ko god ih kupi jedini motiv biće mu profit. S druge strane, praksa u bivšim tranzicionim zemljama pokazuje da su, zahvaljujući aktivnoj politici države, neka javna preduzeća postala uzorne kompanije (češki “ČEZ” ili mađarski “MOL”).
Srpska Vlada, pod političkim pritiskom trećerazrednih izaslanika Bele kuće i Evropske Unije, ne odustaje od neoliberalnog modela kao „najefikasnijeg leka“ protiv ekonomskih nedaća. Zemlja se de fakto odrekla imovine, poslušno prihvatajući status dužničke robinje. Kolektivni zapad i inače na balkansko poluostrvo gleda kao na izvor sindikalno nezaštićene, jeftine radne snage i tržište za svoje proizvode, banke, osiguravajuća društva.
Decenijski tropar “direktna strana ulaganja” ne može da pomogne da se sistem stabilizuje. Ovakva privatizacija je do te mere obesmišljena da treba proveriti ko je tu zapravo ulagač (Dušanić). Naime, stranim investitorima se nude dugoročne poreske privilegije, besplatna infrastruktura, hiljade evra po zaposlenom, beneficirane cene energije…