Dugo je prosečni potrošač birao artikle po tome koji je najjeftiniji, odnosno koji je na akciji. To je mnogima pružalo priliku da se "počaste" kvalitetnijim proizvodom, koji inače ne bi mogli da plate po redovnoj ceni.
Dugo je prosečni potrošač birao artikle po tome koji je najjeftiniji, odnosno koji je na akciji. To je mnogima pružalo priliku da se "počaste" kvalitetnijim proizvodom, koji inače ne bi mogli da plate po redovnoj ceni.
Međutim, od 1. septembra, kada su na snagu stupile mere Vlade Srbije, od kojih je glavna ograničavanje trgovačkih marži na 20 odsto, iz aplikacija su nestali kuponi sa popustima, a akcije su maltene proterane iz trgovina.
To se posebno odnosi na lanac Maxi, koji je svoje potrošače putem aplikacije obavestio da se vrši usklađivanje cena proizvoda i iz nje izbacio akcijske ponude. Ništa bolja situacija nije ni u maloprodajnim objektima ovog lanca, gde skoro više da nema karakterističnih žutih nalepnica s akcijskim cenama, koji su privlačili pogled kupaca.
Obilaskom jedne od Maxijevih radnji uočili smo da su u delu „pijaca“ samo borovnice i šargarepa bili na sniženju. Od kućne hemije i sredstava za higijenu samo jedan omekšivač, a na policama sa slatkim i slanim grickalicama na akciji su bili jedan keks i jedan flips. Nijedno meso (sem onog koje je sniženo zbog isteka roka), nijedan suhomesnati proizvod, nijedno mleko ili mlečni proizvod, nijedna čokolada nisu na akciji.
Zato ne čudi situacija u kojoj se našla jedna čitateljka N1, koja je obroke planirala u odnosu na to šta je trenutno na akciji. Ove nedelje nije imala taj izbor, pa ju je uobičajena kupovina hrane za četvoročlanu porodicu za dva dana koštala šest hiljada umesto četiri hiljade dinara.
I drugi potrošači se na društvenim mrežama žale da su neki artikli neznano pojeftinili, dok su drugi i pored smanjenja marži – poskupeli.
Nenad Bumbić iz Udruženja „Zaštita potrošača“ je za portal N1 rekao da je ponašanje trgovaca očekivano, a da je prva i najlakša kontramera upravo ukidanje akcija.
„Postoji čitav niz akcija kojima mogu da se izigraju mere. Marža može da bude ista na papiru, ali da se povećaju druge naknade, koje ostaju trgovima. Mogu da dodaju još jednog člana u lancu, na primer da osnuju firmu za veletrgovinu od koje će nabavljati svoju robu“, kazao je Bumbić.
Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača „Efektiva“ situaciju upoređuje s onom pred takozvani „Crni petak“, kada cene nerealno porastu, da bi se tog poslednjeg petka u novembru ponudili značajni popusti, dok u realnosti kupci plaćaju isto ili više kao pre „pumpanja“ cena.
Kada je u pitanju Maxi, Gavrilović kaže da su u ovom trgovinskom lancu cene „naduvane“ nekoliko dana pre početka primene mera, tako da na kraju – uštede za potrošače nema.
Komentarišući ukidanje akcije, on kaže da je to osveta potrošačima, javnosti, ali i državi.
Ističe da ulja nema po ceni po kojoj je predsednik rekao da će se kupovati, a da mleko, šećer, kafa, voće, čokolade - nisu pojeftinili.
Kao primer navodi čokoladu od 85 grama, koja umesto 235 dinara sada košta 215, ističući da to i dalje nije normalna cena.
„Te cene su i dalje nenormalno visoke. Ako negde ima pojeftinjenja 10 ili 15 odsto, onda su to lažna pojeftinjenja“, kazao je Gavrilović.
Glas javnosti/N01S