Glas Javnosti

DVA NAJVEĆA IGRAČA KAFE U SRBIJI DOGOVARALI CENE I OBRNULI MILIONE! Sledi im paprena kazna, a građanima samo gorak osećaj da su prevareni

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Ukoliko se obistine sumnje da su dva najveća tržišna igrača u Srbiji, kada je reč o kafi, dogovarali cene popularnog napitka i tako zakidali na ceni potrošače, biće im oduzeta nelegalno stečena dobit.

Komisija za zaštitu konkurencije je nakon analize kretanja cene kafe na tržištu Srbije u periodu od pet godina pokrenula postupak protiv vlasnika “Grand kafe” i “Donkafe”, češko-hrvatske kompanije “Atlantik grupa” i izraelske firme “Štraus adrijatik”.

Postoje indicije da su ova dva dominantna proizvođača kafe dogovarali cene i poskupljenja, što je protivzakonito jer šteti pre svega građanima Srbije. Ukoliko se obistine sumnje da su ova dva najveća tržišna igrača, kada je reč o kafi, dogovarali cene popularnog napitka i tako zakidali na ceni potrošače, biće im oduzeta nelegalno stečena dobit, pi[e Objektiv.

Ipak, potrošači neće imati nikakvu nadoknadu za paprenecene svog omiljenog napitka u proteklih pet godina.

Usaglašavali poslovne strategije

Komisija za zaštitu konkurencije je, kako navodi, osnovano pretpostavila da su preduzeća kao dva najveća učesnika na tržištu veleprodaje mlevene kafe u Srbiji sa 80 odsto učešća, te tako i dva najveća konkurenta, usaglašavali poslovne strategije o cenama mlevene kafe na domaćem tržištu.

‒ Komisija je posmatrala kretanje cena najzastupljenijih na tržištu “donkafe moment” od 200 grama i “grand gold kafe” od 200 grama, u periodu od 2015. do 2020. godine sa aspekta kretanja cena sirove kafe na svetskom tržištu, kao komponente sa najvećim udelom u formiranju prodajne cene mlevene kafe. U periodu od 31. januara 2015. godine do 31. decembra 2020. godine rezultati uporedne analize maloprodajnih cena “Granda” i “Donkafe”, u pet najvećih maloprodajnih lanaca u Srbiji, i to “Delez”, “Merkator S”, “Aman”, “Univereksport” i “PTP DIS Srbije”, ukazali su na visok stepen povezanosti ‒ ističe se u zaključku Komisije.

Građani nisu ni osetili, a izvlačilo im novac iz novčanika.

Kako navode u Komisiji, iako su cene sirove kafe na kraju 2018. i tokom 2019. bile najniže u poslednjoj deceniji, to građani Srbije kao kupci nisu osetili.

‒ Na tržištu Srbije nije došlo do smanjenja cene mlevene kafe posmatranih proizvoda, koje bi bilo očekivano imajući u vidu udeo cene sirove kafe u maloprodajnoj ceni mlevene kafe ‒ zaključuje Komisija u svojoj analizi. Komisija je ocenila da kretanje maloprodajnih cena brendova mlevene kafe koje prodaju “Atlantik grupa” i “Štraus adrijatik” u poslednje četiri godine ne ukazuju na to da su formirane na osnovu tržišnih uslova, tako da odstupaju od očekivanih ulova konkurencije.

‒ Posebno su posmatrani rezultati kompanije “Štraus adrijatik” iz 2015. godine, kada je zabeležen značajniji pad prihoda, u kojima je konstatovano da na tržištu Srbije postoji ograničena mogućnost podizanja cena, kao i da je do pada prodaje došlo zbog trenda potrošača koji preferiraju jeftinije marke kafe i pada cena zbog pooštravanja konkurentnog okruženja ‒ ističe se u Komisiji.

Nakon toga primećuje se zaokret već u izveštajima iz prvog kvartala 2017. godine, gde se navodi da je prodaja značajno porasla sa porastom cena ‒ Godišnji izveštaj iz 2017. godine navodi da je na prodaju uticalo povećanje cene, posebno u prvom kvartalu, uprkos trendu preferencija potrošača da kupuju jeftinije brendove kafe i erozije cena zbog oštre konkurencije 2017, 2018. i 2019. godine, nakon čega su, posle manjih fluktuacija tokom 2020. godine, iste počele da rastu tokom 2021. godine, da bi tek u trećem kvartalu ove godine dostigle nivo na kojem su bile pre početka 2017. godine ‒ naglašavaju u Komisiji.

Poziv potrošačima da ih bojkotuju

Prema rečima Petra Bogosavljevića iz Pokreta za zaštitu potrošača Beograda, ovakvo ponašanje dva najveća prodavca kafe u Srbiji pa i u regionu je skandalozno.

‒ Takva pohlepa nije zabeležena do sada. Ceh su, naravno, platili potrošači, koji tek sada polako počinju da ostvaruju svoja prava. Dogovaranje cenovnika među prodavcima bilo kojeg proizvoda je zabranjeno u svetu. I kod nas se polako diže glas kupaca. Da imamo malo više svesti, trebalo bi da bojkotujemo takve firme koje nemaju mere u želji da što više zarade. Raduju me reakcije Komisije za zaštitu konkurencije.

Iz “Atlantik grupe” za Objektiv navode da su se u potpunosti stavili na raspolaganje u ovom postupku provere poslovanja koji je Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula po službenoj dužnosti.

– Sigurni smo da će i rezultati ispitivanja potvrditi ono što znamo, a to je da se “Atlantik grupa”, poštujući propise o zaštiti konkurencije, ne dogovara o cenama sa drugim učesnicima na tržištu, uključujući i “Štraus adrijatik”, ni sada, kao ni u prethodnim godinama koje se navode u saopštenju – kazali su u ovoj kompaniji.

(Glas javnosti/Objektiv)

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR