Glas Javnosti

Da li se isplati da uvezete polovnjaka iz EU?

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Korišćeni automobili čine, nažalost, četiri petine srpskog tržišta vozila a na njega stižu preko dilera ali i individualnom kupovinom „za sebe“

Polovna vozila čine oko 80 odsto tržišta u Srbiji, a najviše njih dolazi iz Nemačke, Italije, Belgije, Holandije i Francuske. U Srbiju su 2024. godine uvezena 135.293 polovna automobila, dok je novih prodato svega 27.862 i to u velikom delu kompanijama i dr pravnim licima.

Veći izbor dobro održavanih automobila na inostranom tržištu može da bude privlačan faktor za građane iz Srbije, međutim, oni koji se opredele da umesto na nekom auto-placu u Srbiji novo vozilo potraže „preko grane“ na internetu, treba da računaju na veće troškove, ali i na dodatnu birokratiju, piše Blumberg.

– Iako je ponuda veća, automobil će na taj način mogu koštati i do nekoliko hiljada evra više – kaže Boris Ćorović, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.


Prednosti i mane sopstvene režije

Veća ponuda je verovatno glavni razlog zašto bi neko poželeo da samostalno uveze automobil.– Tako postoji bolja mogućnost da pronađete dobro održavan automobil, sa malim brojem pređenih kilometara i ne mnogo prethodnih vlasnika – kaže Ćorović.

Međutim, treba očekivati da će čak i samo vozilo biti skuplje.

– Nabavna cena za pojedinca ne može da bude ista kao za firmu koja kupuje organizovano i u velikim količinama – ističe Ćorović.

Ukoliko kupci žele da pre kupovine lično pregledaju automobil, treba uračunati i putne troškove. Posle kupoprodaje, potrebno je organizovati prevoz automobila u Srbiju, kao i carinjenje.

– Ako sami želite da dovezete auto, potrebno je da imate privremene važeće izvozne tablice i pripadajuće osiguranje – naglašava Ćorović.

Kako dodaje, postoji rizik da se usled neiskustva napravi greška sa izvoznom dokumentacijom i privremenim tablicama.

– To može da iskomplikuje, pa i da spreči uvoz automobila u Srbiju – dodaje Ćorović.

Neki se odlučuju da angažuju špeditera, koji preuzimaju brigu o prevozu i carinjenju automobila. Špedicije na svojim sajtovima neretko imaju kalkulatore, koji pružaju uvid u približan trošak ovih usluga. Treba uračunati i potrošeno vreme.

– Čitava procedura može da zahteva puno rada, kao i eventualno odsustvo sa posla – ističe on.
Evro standardi

Srbija je i dalje poslednja zemlja u Evropi koja i dalje dozvoljava uvoz automobila sa motorom koji odgovara eko-standardu „evro 32 emisija izduvnih gasova. To znači da je i dalje moguće registrovati vozila stara četvrt veka, pošto su se ovi automobili proizvodili od 2000. do 2005. godine.


U regionu zabranjen je uvoz i vozila sa „evro 4“ standardom, npr u Crnoj Gori, a u Evropskoj uniji se u novembru 2026. uvodi se „evro 7“ standard za sve nove modele,

Uprkos najavama da će od 2025. u Srbiji biti zabranjen uvoz polovnih automobila sa Euro 3 i Euro 4 standardima, to se još uvek nije dogodilo.

Šta ako ste već kupili i vozili auto u inostranstvu

Ljudi koji su živeli u inostranstvu, gde su kupili i registrovali automobil, takođe moraju da uvezu taj auto prilikom preseljenja u Srbiju. Za njih su uslovi nešto povoljniji.

– Ukoliko su vozilo koristili najmanje šest meseci pre povratka u Srbiju, mogu da traže oslobađanje od carine i PDV-a na osnovu preseljenja – uverava Ćorović.

Kako bi dokazali da se zaista sele, potrebno je da prilože saobraćajnu dozvolu i druge dokaze o boravku u inostranstvu. Međutim, i dalje moraju da prođu tehnički pregled, plate izdavanje potvrde Agencije za bezbednost saobraćaja, registraciju, kao i ekološku taksu.


Glas javnosti/D03S

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR