Владица Ђурђановић, доскорашњи директор нишког аеродрома „Константин Велики“, демантовао је јуче тврдње председника Србије Александра Вучића да је Виз ер недавно обуставио линију од Ниша до Малмеа у Шведској јер није имао попуњене авионе.
Он је казао да не зна конкретни разлог обуставе, али је оценио да „ниједна компанија не толерише ограничење броја путника“, које су најављивали и српски званичници.
Вучић је прошлог викенда казао да је мађарска лоу-кост компанија донела одлуку о обустављању руте од Ниша до Малмеа од 7. јануара следеће године због „недовољне попуњености својих летова“, додајући да у противном она „свој бизнис не би напуштала никада“. Он је додао да упркос таквој вести „људи у Нишу не треба да брину“ јер ће држава, „уложити много више новца“ у овај аеродром, који је, иначе, почетком августа бесплатно преузела од града.
– Малме је прва линија коју је Виз ер покренуо и, с обзиром на велику дијаспору у Шведској коефицијент попуњености путничке кабине се кретао између 90 и 95 одсто годишње. Таква попуњеност је и на осталим линијама Виза из Ниша. Не знам разлог укидања линије за Малме, али је било какво ограничење броја путника у супротности са плановима развоја сваке авио-компаније, те је нормално да она оде тамо где њен развој рута неће бити условљен – каже Ђурђановић за Данас.
Председник Србије Александар Вучић, ресорна министарка Зорана Михајловић и њен помоћник Зоран Илић претходно су, на индиректан или директан начин, „признали“ да је у уговору између Владе Србије и француског Ванси ерпорта, којим се тој компанији у концесију даје београдски аеродром „Никола Тесла“, предвиђено да сви аеродроми у Србији, у радијусу од 230 километара од београдског, не смеју имати више од по милион путника годишње све док београдски аеродром не достигне 12 милиона. Одмах по закључењу концесионог уговора, у марту ове године, започео је поступак државног преузимања нишког аеродрома, који од 2014. године бележи пословну експанзију и драматичан раст броја путника.
Ђурђановић прецизира да је Виз ер, пре него што је било речи о овој концесији или преносу власништва и управљања аеродромом са града на државу, имао амбициозне планове, међу којима је и базирање једног авиона у Нишу.
– У току 2014. године, тадашњи градоначелник Зоран Перишић и директор Регионалне развојне агенције Југ Бојан Аврамовић су са Виз ером, као услов за покретање линија те компаније из Ниша, договорили динамику опремања аеродрома до краја 2018. године – набавку возила за одлеђивање авиона, ограђивање аеродрома по стандарду, набавку степеница, набавку савремених рендгена за преглед путника и пртљага… Све што је договорено аеродром је и остварио, осим прилазних светала, која би по плану требало да буду завршена до краја ове године. Циљ свих ових инвестиција је био не само омогућавање слетања и полетања авиона током целог дана и у свим временским условима, него и базирање једног авиона Виз ера на аеродрому већ наредне године – каже Ђурђановић.
Виз ер није саопштио разлоге за обустављање линије Ниш – Малме. Ни портпаролка нишког аеродрома није желела да говори о мотивима обуставе. Ово је друга линија из Ниша коју мађарски лоукостер обуставља, пошто је у марту ове године суспендовао линију до Ајндховена, образлажући то комерцијалним разлозима.
Према писању специјализованог портала EX-YU Aviation, Виз ер ће у блиској будућности смањити број летова на неколико аеродрома у државама бивше Југославије, тако што ће целогодишње руте постати сезонске, а једино ће потпуно укинути линију Ниш – Малме. Ипак, како наводи портал, ова компанија ће средином следећег месеца увести нову линију из Ниша, до Беча. Из Приштине ће, пак, бити уведене три нове линије, за Меминген, Базел и Дортмунд, које сада постоје на нишком аеродрому.
Тест за Виз ер је сезонска линија
– Најбољи одговор на питање да ли је Виз ер укинуо линију Ниш – Малме из комерцијалних или неких других разлога биће околност да ли ће на тој релацији увести своју сезонску линију. Ако уведе сезонску линију – разлози за привремено суспендовање су комерцијални, а ако је заиста потпуно укине – мотиви су сигурно другачије природе – каже за Данас Бојан Аврамовић, доскорашњи директор РРА Југ, која уређује пословање „Константина Великог“ у редовном саобраћају и одређује цене аеродромских услуга.
Глас јавности / Данас / од 04.10.2018.