Glas Javnosti


Balkanski prevoznici najavljuju veliku seobu: "Ake ne možemo da radimo iz naših zemalja, radićemo iz EU"

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Uprkos godinama dopisa, pregovora, sastanaka i upozorenja upućenih evropskim institucijama, balkanski prevoznici tvrde da su iscrpeli sve demokratske mehanizme u borbi za elementarno pravo na rad.

Balkanski prevoznici saopštili su da su posle više godina dopisivanja sa evropskim institucijama, molbi, sastanaka i pregovora – došli do „tačke kada više nema čekanja“. Zbog nemogućnosti normalnog rada, najavili su početak najveće „seobe kapaciteta“ u istoriji drumskog transporta regiona.

„Iscrpeli smo sve opcije, sada radimo ono što je jedino preostalo”

Prevoznici iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Severne Makedonije i Crne Gore tvrde da su godinama upozoravali da im evropska pravila otežavaju posao, ali da je njihov glas ignorisan.

„Poslali smo desetine dopisa, imali desetine sastanaka. Sve smo pokušali, a odgovor je uglavnom bio: ‘Sačekaćete dok ne uđete u EU’. Pa lepo – čekaćemo, ali iz Evropske unije“, navodi se u zajedničkom saopštenju.

Zbog toga je odlučeno da se kapaciteti firmi masovno prebacuju u zemlje EU gde nema tih ograničenja.

Seoba počinje 1. decembra: flote se sele u Sloveniju, Hrvatsku, Bugarsku…

Od 1. decembra 2025. do 15. aprila 2026. deo balkanskih transportnih kompanija registrovaće svoje firme i vozila u članicama EU:

  • Sloveniji

  • Hrvatskoj

  • Bugarskoj

  • Češkoj

  • Poljskoj

  • Slovačkoj

  • Luksemburgu

Prevoznici navode da je ovo legalan i logičan potez, jer će im registracija u EU omogućiti da voze bez dodatnih ograničenja.

„Ako nam ne dozvoljavaju da radimo iz Srbije – radićemo iz Slovenije, Hrvatske i Poljske. I opet ćemo voziti istu robu, samo pod njihovim tablicama“, poručuju.

Zašto se prevoznici sele?

Prema njihovim rečima, trenutna pravila EU tretiraju balkanske firme kao „prevoz drugog reda“. Posebno ističu problem vozačkih boravaka – zbog kojih vozač često ne može da radi ni 15 dana u kontinuitetu.

„Zbog jednog pečata čovek mora da napusti posao na sred rute. To nema nikakve veze sa ekonomijom“, navodi jedan od prevoznika.

Tvrde da su evropski propisi nerealni i da previđaju činjenicu da:

  • Balkan ima najveći izvor profesionalnih vozača u Evropi,

  • balkanske firme imaju modernu opremu,

  • industrija zavisi od njihovih kamiona.

Zbog toga su odlučili da pravila zaobiđu – zakonito.

„Ako nas već teraju – idemo tamo gde možemo normalno da radimo“

U obrazloženju odluke stoji:

„Niko nas ne izbacuje – sami odlazimo. Ne zato što to želimo, nego zato što je nemoguće raditi u uslovima koje su nam nametnuli. Ako nas već teraju – idemo tamo gde možemo normalno da radimo.“

Firme će tako nastaviti posao iz EU, ali će posledice osetiti balkanske države:

  • biće izgubljen značajan deo poreza i doprinosa,

  • smanjiće se broj domaćih kamiona,

  • biće ugroženi socijalni i penzioni fondovi,

  • uvoz i izvoz poskupiće,

  • transport može biti skuplji do 35%.

Upozorenje ambasadama i izvoznicima

Prevoznici upozoravaju da će se robni tokovi preusmeriti:

„Najveći deo robe ka Balkanu ideće preko firmi registrovanih u EU. Više neće postojati prepreke, a domicilni prevoznici biće u problemu.“

Posebno se naglašava primer Slovenije.

„Samo u Sloveniji ćemo povećati prisustvo za oko 75%. To znači da će ogromna količina balkanske robe krenuti preko njihovih firmi, sa njihovim tablicama i njihovim vozačima, ali našim ljudima.“

Balkanski sabor prevoznika 6. decembra u Bijeljini

Odluka će zvanično biti potvrđena na Balkanskom saboru prevoznika u Bijeljini, gde će prisustvovati predstavnici oko 75% ukupnih kapaciteta regiona.

„Dogovor je jednostavan – jedinstveno se selimo tamo gde možemo da radimo. Niko više ne može sam da iznese ovu borbu. Sada radimo zajedno.“

„Ne preti niko nikome. Ovo je samo tržište“

U završnom delu saopštenja stoji:

„Ne preti niko nikome. Mi samo koristimo ono što tržište nudi. Ako domaće države neće da nas zaštite, a EU neće da nam izađe u susret – onda biramo opciju koja postoji. Ovo nije politika, ovo je opstanak. A kad se balkanski prevoz pokrene, pokrene se cela evropska ekonomija.“

Glas javnosti/logistika.ba

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS



KOMENTAR