Ta definicija i dalje važi, ali uređaji saobraćajne policije ne mere alkohol u krvi, već u količini izdahnutog vazduha, zbog čega često dolazi do razlika između rezultata alkotesta i nalaza krvi.
Međutim, danas su tamošnji vozači dobili i nova pravila.
Novi vozači oslobođeni brojnih ograničenja
Zaposleni na tehničkim pregledima (GTP) trebalo bi da odbiju da izvrše tehnički pregled vozila ako vlasnik ili korisnik ima neplaćene kazne u saobraćaju. Taj predlog izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja danas su usvojili poslanici privremenog odbora za pitanja bezbednosti u saobraćaju. Tokom rasprave jasno je rečeno da su poslanici svesni da je ovakvo pravilo protivustavno, ali kako je rekao jedan od pristalica ove ideje – „nije njihov posao da procenjuju“, jer su oni poslanici, a ne ustavni sudije.
Ne treba zaboraviti da je Ustavni sud Bugarske još 2021. i ponovo 2023. godine poništio pravila zaostala iz vremena milicije, po kojima je bilo moguće da se vozilo isključi iz saobraćaja, da se oduzme vozačka dozvola ili odbije njeno izdavanje zbog neplaćenih kazni. Još ranije, 2020. godine, Vrhovni upravni sud poništio je naredbu Ministarstva unutrašnjih poslova kojom se građanima zabranjivalo da napuste zemlju dok ne izmire svoje obaveze.
Dobra vest je da su odluke ovog privremenog odbora samo preporuke i da predlog možda nikada neće dospeti do plenuma. Odbor samo piše izveštaj u kojem predlaže razne ideje. Inače, u 51. sazivu Narodnog sobranja već postoji pet nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o saobraćaju, objedinjena u jedan za drugo čitanje, koji će najverovatnije biti razmatrani do kraja meseca ili početkom juna. Nijedan od tih predloga ne predviđa ovakva ograničenja u vezi sa tehničkim pregledima. Tokom jučerašnje rasprave iz bivše agencije DAI naglasili su da bi im za povezivanje svih tehničkih stanica sa sistemom za neplaćene kazne trebalo vremena najmanje do jula 2026. godine.
„Inovacija“ privremenog odbora bio je i predlog da se dozvoljena granica alkohola smanji sa 0,5 na 0,2 promila. Policijski predstavnici su objasnili da njihovi uređaji teže mere niske nivoe alkohola, kao i da postoji velika verovatnoća da vozač sa 0,3–0,4 promila, ukoliko da uzorak krvi u roku od 30 minuta, ima rezultat ispod 0,2 promila. Zbog toga su saobraćajci drsko predložili granicu od 0,0 promila. Ali poslanici to nisu usvojili, jer – kako su rekli – i deca znaju da alkotest može da reaguje na vodu za ispiranje usta, bozu, sirće, pa čak i mentol bombone.
Usvojena je ipak ideja da ograničenje od 0,2 promila važi za tri kategorije vozača: one koji su vozačku dozvolu dobili pre manje od 24 meseca, maloletnike i profesionalne vozače kamiona i autobusa.
Odbijeni su predlozi da se novim vozačima zabrani upravljanje vozilima jačim od 90 kilovata (120,69 konjskih snaga), da im se zabrani vožnja od 22 časa uveče do 6 ujutro, kao i posebno bizaran predlog – da ne smeju noću da voze jaka vozila, već samo danju.