Glas Javnosti

VOZAČI, SVE IMA ROK TRAJANJA: U Srbiji zbog OVOGA prave veliku grešku koja ih SKUPO KOŠTA

Društvo
Autor: Glas javnosti

Sve smo bliži onom dobro poznatom dobu godine kada treba zameniti letnje gume za zimske, a savetuje se da tada taman proverite u kakvom su stanju vaši pneumatici, i to ne samo oni koje skidate, već i oni koje montirate.

Činjenica je da se ne može tačno utvrditi koliko će vam trajati jedan komplet guma, ali određeni faktori mogu vam dati približno vreme. Neki proizvođači nalažu da je 10 godina optimalno vreme za menjanje, neki pak svoje gume ograničavaju na 6 godina, dok neki predlažu i dosta kraće vremenske periode.

Kome onda treba verovati? Pa, naša preporuka je da verujete sebi i sa pažnjom pristupite nekolicini faktora koji utiču na životni vek automobilskih guma.



Prosek trajanja guma u Evropi

U praksi, evropske statistike pokazuju da je prosečna pređena kilometraža sa jednim kompletom guma između 25 i 50.000 kilometara kod vozača koji imaju normalan (umeren) stil vožnje, ali mogu dostići i 75.000 pređenih kilometara kod vozača sa izrazito laganim stilom vožnje.

Šta utiče na trajanje guma?Pet elemenata utiču na kilometražu koju će gume izdržati, a to su:

Tip automobila
Stanje u kom je vozilo
Masa vozila
Kakva je površina po kojoj se vozi - abrazivna ili manje abrazivna
Tip guma



Dakle, snaga motora i obrtni momenti, kao i snaga kočionog sistema mogu biti odlučujući u vremenu trajanja guma, kao i održavanje samog vozila - što su očuvaniji trapovi, upljavljački sistem, kao i sistem oslanjanja, to će pneumatici biti bolje očuvani, piše Informer.

Da li je automobil često pod opterećenjem je bitna stavka, ali se ne može zanemariti ni kakvi su putevi kojima se vozi. I naposletku, s obzirom da postoje i različiti tipovi guma - turističke, sportske, letnje, zimske i all season, ovo može biti još jedan od faktora koji utiču na trajnost pneumatika. Primera radi, sportska guma nije predviđena za vozilo koje se najčešće vozi maksimalno opterećeno. Na trošenje guma takođe utiču i dimenzije, a ono što se često dešava kod srpskih vozača je da ne uzimaju gume u kompletu, već da se penumatici neznatno razlikuju.

Ne zaboravite ni na klimatske uslove, te nagle promene temperature i brza zamrzavanja vode mogu dovesti do stvaranja sitnih pukotina.



Cilj je 50.000 kilometara

Jasno je da četiri nove gume na gradskom automobilu u perspektivi imaju veću kilometražu od četiri gume na automobilu sa sportskim karakteristikama, ili u svakom slučaju na težem automobilu. Gume za sportske automobile imaju veću kontaktnu površinu da bi imale bolji kontakt sa podlogom, ali upravo zbog toga imaju i više trenja, koje ih brže troši.

Mora se imati na umu da guma koja je projektovana da pređe 50.000 kilometara na gradskom automobilu sa umerenom vožnjom, može imati upola kraći vek sa vožnjom koja podrazumeva “potpisivanje” pri svakom polasku.Kako ih očuvati da traju.



Kako ih očuvati da traju

Navike zaista prave razliku. Neispravan pritisak vazduha dovodi do bržeg i neravnomernog trošenja, (guma svakog meseca gubi u proseku 0.13 BAR-a) kao i agresivna vožnja, zbog čega će fabričke dubine dezena od 8 mm, brzo stići do zakonskog minimuma od 1.6 mm.

Gume se mogu sačuvati i u svakodnevnim situacijama kao što je parkiranje, izbegavanjem okretanja upravljača kada vozilo stoji, obzirom da se tada stvara najveće trenje između gume i podloge.



Idealno bi bilo i maksimalno će trajati ako gume vozite po dugim pravcima i ujednačenom brzinom, koji su zapravo najsličniji laboratorijskim uslovima. Planinski putevi, krivine, stalna ubrzavanja i usporenja svakako neće produžiti životni vek guma na automobilu, a pogotvo uslovi gradske vožnje su više nego zahtevni za gume, uz tipične stalne promene pravca i brzine vozila.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR