Projekat brze pruge od Budimpešte do Atine, koja prolazi kroz Beograd, deo je šireg plana modernizacije železničkog saobraćaja na zapadnom Balkanu i važan segment inicijative "Pojas i put" koju promoviše Kina. Cilj ovog projekta je poboljšanje povezanosti i ekonomske saradnje između zemalja kroz koje pruga prolazi, što uključuje Mađarsku, Srbiju, Severnu Makedoniju i Grčku.
Projekat obuhvata modernizaciju i izgradnju novih deonica pruge ukupne dužine oko 1.500 km, sa planiranim brzinama do 200 km/h, što će značajno smanjiti vreme putovanja između ovih glavnih gradova i doprineti bržem transportu ljudi i robe. Povezivanje sa lukama Pirej i Solun dodatno naglašava strateški značaj pruge, otvarajući direktan pristup morskim rutama i olakšavajući trgovinu između Evrope i Azije.
Finansiranje projekta u velikoj meri zavisi od međunarodnih kredita i investicija, uključujući značajna sredstva od strane Kine, Evropske unije, kao i drugih međunarodnih finansijskih institucija poput Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Evropske investicione banke (EIB). Francuska razvojna agencija i Svetska banka takođe su doprinele sredstvima za modernizaciju deonice Beograd-Niš.
Projekat je, međutim, bio predmet istrage Evropske unije zbog zabrinutosti u vezi sa finansijskom održivošću i usklađenošću sa pravilima EU o javnim nabavkama. Unatoč ovim izazovima, zemlje uključene u projekat nastavljaju sa radovima, težeci da završe projekat do 2025. godine. Mađarska i Srbija su obezbedile finansiranje kroz kredite od Kine, dok je celokupni projekat prikazan kao simbol prijateljstva i saradnje između Kine, Srbije i Mađarske.
Glas javnosti