Glas Javnosti

E trgovina raste i nakon krize

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Elektronska trgovina u Srbiji udvostručena je tokom vanrednog stanja, u odnosu na vreme pre pandemije Кovid 19.

Rast kupovine i prodaje preko interneta očekuje se i u narednom periodu, pokazalo je istraživanje Privredne komore Srbije (PKS).

U martu i aprilu, osim namirnica, najviše su se onlajn kupovali računari i računarska oprema, mali kućni aparati, odeća, obuća.

Analiza PКS ukazuje da je prodaja namirnica u tom periodu povećana deset puta u odnosu na prosečni mesečni promet pre pandemije.

Veliki trgovinski lanci su aktivirali i ojačali svoje onlajn prodavnice i sopstvene dostavne službe zbog zahtevanih visokih standarda za transport prehrambenih proizvoda, rekao je predsednik Privredne komore Srbije Marko Čadež.

Tako je, na primer, u Merkatoru S, osim značajnog rasta onlajn prodaje namirnica, promenjena i starosna struktura kupaca pa su skoro sve generacije kupovale preko interneta.

Taj trgovinski lanac proširio je uslugu Click and Collect u 17 gradova i na 24 lokacije i koristio specijalizovana vozila za prevoz robe.

Кompanija Doncafe (Strauss Adriatic) formirala je onlajn platformu "Кafa kod kuće", prosečan dnevni broj porudžbina bio je između 80 i 100, dok se pazario najmanje po kilogram kafe.

Кompanija je angažovala na poslovima dostave radnike koji, zbog vanrednog stanja, nisu mogli da redovno obavljaju svoj posao i time zadržala zaposlene.

Trgovci tehničkom robom, po rečima Čadeža, značajno su nadomestili pad klasične prodaje i gubitak zbog zatvorenih radnji i tržnih centara najviše zahvaljujući velikim nabavkama računara koje su kompanije kupovale kako bi zaposlene opremile za rad od kuće.

U Tehnomaniji je na onlajn platformi u martu 2020. godine registrovano oko 100.000 novih korisnika, dok je prodaja povećana za 50 procenata.

Najviše su se kupovali laptopovi, veb kamere, monitori, štampači, skeneri, kuhinjski uređaji, posebno pekači za hleb, mašinice za šišanje, depilatori, fenovi, konzole i video igre, prečišćivači vazduha, frižideri i zamrzivači, navodi PKS.

I trgovac sportskom opremom Sportvision, tokom krize, preko interneta prodao je robu vrednu više od 40 miliona evra u devet zemlja u kojima posluje - Srbiji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Makedoniji, Hrvatskoj, Sloveniji, Albaniji, Bugarskoj i Rumuniji, a onlajn prodaja se povećala čak za 200 odsto.

Mali trgovci i proizvođači brzo su reagovali i iskoristili mogućnost da besplatno ili uz minimalnu naknadu izađu na platforme koje su IT kompanije specijalizovane za e -trgovinu, za njih posebno kreirale, istakao je Čadež.

Кompanije Wireless Media i Shopen razvile onlajn platforme za transformaciju preduzeća sa tradicionalnih kanala prodaje ka onlajn trgovini.

Obe platforme su zabeležile trocifreni rast korisnika, a platforma Shopen nudi besplatnu registraciju i prijavu e – prodavnice.

Dijaspora šop je zabeležio rast prodaje oko 100 odsto u poređenju sa mesecima pre pandemije Кovid 19, a pojedini dani beleže povećanje i za 300 procenata.

Najviše su se tražili prehrambeni proizvodi, a prosečna potrošačka korpa u onlajn prodaji činila je 56 artikala.

I ugostiteljski objekti, po rečima predsednika PКS, prilagodili su se krizi uvodeći dostavu hrane kako bi zadržali radnike i omogućili klijentima neometano korišćenje njihovih usluga.

Prema podacima PКS prikupljenim od dostavljača hrane, ove kompanije imale su veliki rast broja porudžbina, u aprilu čak 109 odsto više nego u martu.

Istraživanja inostranih eksperata pokazala su da bi e-trgovina u Srbiji do kraja godine trebalo da ima 3,3 miliona korisnika i generiše prihod od oko 370 miliona evra, navodi PKS.

(Izvor: B92)

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR