- Od školske godine 2023/24, što je u skladu i sa Akcionim planom za sprovođenje Strategije razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030, trebalo bi da počne s radom softver koji će pratiti fizički razvoj i razvoj motoričkih sposobnosti učenika počev od trećeg razreda osnovne škole (u prva dva razreda predviđeno je samo praćenje fizičkog razvoja učenika), kao i svih srednjih škola. Učitelji i nastavnici fizičkog i zdravstvenog vaspitanja na početku (septembar-oktobar) i na kraju svake školske godine (maj) rade testiranja učenika, na osnovu priručnika koje su izradili Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja (ZVKOV) i Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV). Prema protokolu testiranja, nastavnici su najpre u obavezi da provere da li su učenici zdravstveno sposobni. Optimalan broj školskih časova za testiranje učenika jednog odeljenja predloženom baterijom testova je tri. Postoji nekoliko načina moguće organizacije testiranja, obično se u okviru prvog časa odvoji vreme za testiranje kardiorespiratorne izdržljivosti (test “šatl ran”) i merenje visine i mase tela; na drugom se može testirati snaga i izdržljivost u snazi (testovi: skok udalj, ležanje-sed za 30 s i izdržaj u zgibu) i na trećem gipkost i agilnost (testovi: pretklon u sedu i čunasto trčanje 4 x 10 m) – objašnjava za Kurir dr Milan Pašić, pomoćnik ministra prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i doktor nauka iz oblasti fizičkog vaspitanja i sporta.
Rezultati učenika, objašnjava Pašić, koji su za njegov uzrast i pol oko proseka (zelena boja) ili iznad proseka (žuta boja) ukazuju da njegov fizički razvoj i motoričke sposobnosti ne ugrožavaju njegovo zdravlje, dok oni u zoni ispod proseka (crvena boja) ukazuju da zahtevaju poboljšanja kako mu zdravlje ne bi bilo ugroženo. Dobijene rezultate testiranja softver će obraditi i izbaciti izveštaj na kom se vidi u kojoj zoni je učenik i šta treba da unapredi, a što učitelj/nastavnik saopštava deci i roditeljima, a takođe i usmerava učenike na načine fizičkog vežbanja, vodeći računa o određenim pedagoškim implikacijama u svim fazama testiranja.
– Prema današnjim konceptima u svetu, dobijeni rezultati ne bi smeli da se koriste za eventualna poređenja i ocenjivanje učenika i rezultati ne služe ni za kakvu klasifikaciju ili selekciju đaka. – naglašava Pašić i dodaje da će na kraju svake školske godine biti analiza efekata primene ovog sistema.
Trenutno u školama nastavnici prate i testiraju učenike kojima predaju koristeći pedagošku dokumentaciju, vode radni karton za svakog učenika koji sadrži podatke s testiranja.
– U vremenu digitalizacije možemo konstatovati da je to zastareo način praćenja. Zato pokrećemo softver koji će omogućiti nastavniku jednostavniji unos podataka, brže povratne informacije do učenika i roditelja, kontinuirano praćenje fizičkog razvoja i motoričkih sposobnosti učenika tokom školovanja, efikasniji rad na unapređenju mera za poboljšanje fizičkog statusa od interesa za zdravlje učenika, kao i praćenje trenda razvoja učenika kojima predaje.
Ceo sistem od sledeće školske godine biće obavezan za sve srednje škole, kao i za sve osnovne, počev od trećeg razreda – kaže Pašić i dodaje da je planirano da projekat, zajedno sa ZVKOV i ZUOV.
42 min