Glas Javnosti


U Srbiju se i dalje uvoze polovna vozila sa Euro 3 i Euro 4 motorima

Društvo
Autor: Glas javnosti

Statistika o broju prvi put registrovanih polovnih vozila u Srbiji (što predstavlja prilično pouzdan pokazatelj uvoza polovnjaka) tokom prvih šest meseci 2024. godine ukazivala je na zabrinjavajući trend.

Od tadašnjih, ukupno 65.275 vozila, čak 30.618 (odnosno 45,37 odsto) imalo je motore koji ispunjavaju tek Euro 3 i Euro 4 standarde – norme koje su u velikom broju zemalja Evropske unije različitim merama destimulacije povučene iz upotrebe zbog negativnog uticaja na životnu sredinu. 

Kako piše Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova, uprkos očekivanjima da bi se tokom 2025. godine mogao smanjiti broj uvezenih polovnih vozila – zbog pada prodaje novih vozila u Evropi i sve strožih ekoloških propisa – podaci za prvih šest meseci 2025. godine pokazuju suprotan trend.

Naime, prvi put je registrovano čak 71.495 polovnjaka, što je povećanje od 6.220 vozila ili 9,2 odsto u odnosu na isti period prethodne godine.

Važno je podsetiti da je krajem 2022. godine Vlada Republike Srbije usvojila „Program zaštite vazduha u Republici Srbiji za period 2022–2030“. Ovim programom bilo je predviđeno da se tokom 2023. godine donese odluka o zabrani uvoza vozila sa motorima Euro 3 i Euro 4 standarda počev od 1. januara 2024. godine. Program je takođe predviđao uvođenje podsticaja za zamenu starih dizel motora motorima koji ispunjavaju Euro 6 normu, kao i moguće proširenje na benzinske agregate. Planirana je i zabrana uvoza vozila sa Euro 5 standardom (proizvodnja 2011–2015) od 1. januara 2025. godine. Međutim, nijedna od ovih mera do danas nije sprovedena u praksi.

Sama činjenica da se povećava broj prvi put registrovanih polovnih vozila ne bi nužno bila razlog za zabrinutost – ukoliko bi se radilo o modernijim automobilima koji doprinose podmlađivanju i unapređenju voznog parka.

Ipak, kako zapažaju u Asocijaciji, dostupni podaci pokazuju da je znatan deo tih vozila starije generacije, sa nižim ekološkim i bezbednosnim standardima, što otvara važna pitanja o uticaju na kvalitet vazduha i sigurnost u saobraćaju.

Od ukupno 71.495 prvi put registrovanih polovnih vozila u prvih šest meseci 2025. godine, 4.453 (šest odsto) ih je sa Euro 3 motorom, 22.823 (31,92 odsto) sa Euro 4, 25.475 (35,63 odsto) sa Euro 5, 18.744 (26,22 odsto) sa Euro 6 standardom.

Euro 6 standard uveden je još 2016. godine, te i među ovim vozilima ima značajan broj starijih jedinica. Preciznije, samo 4.173 vozila su mlađa od pet godina.

Dodatna analiza pokazuje da je 52.751 vozilo (74 odsto) starije od 10 godina, 27.276 vozila (38 odsto) starije od 15 godina, skoro 4.500 vozila starije od 20 godina (što ukazuje na nastavak prisustva vozila sa standardima Euro 3).

Glas agnostic /B08S


Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR