Na slici je prikazan Vojislav Minić, čija figura, smeštena u sumornom, zagađenom okruženju rafinerije, nosi snažnu simboliku otpora i borbe protiv ekološke i političke destrukcije. Snimljena tokom NATO bombardovanja Srbije, ova fotografija ne samo da dokumentuje trenutak, već i prenosi duboku poruku o razornim posledicama rata, industrijskog zagađenja i političkih odluka.
Kosač, Starčevo, 1999. Copyright/Zoran Jovanović Maccak pic.twitter.com/Ui57MFYGmE
— ljubica gojgic (@Gojgic) March 24, 2023
„Kosač“ je ubrzo nakon nastanka privukla pažnju svetske javnosti. Na prestižnom ekološkom konkursu u Japanu, fotografija je uvrštena među tri najbolje, čime je Jovanoviću bila namenjena nagrada od 10.000 dolara za treće mesto. Međutim, organizatori konkursa postavili su neočekivan i kontroverzan uslov: od autora su zahtevali da ukloni kosača sa fotografije i da izbegava bilo kakvo pominjanje NATO pakta u kontekstu rada. Ovaj zahtev, koji je podrazumevao cenzuru umetničkog i istorijskog integriteta fotografije, Jovanović je odlučno odbio. Veran svom principu da umetnost treba da govori istinu, odustao je od nagrade, čime je dodatno učvrstio značaj „Kosača“ kao simbola nepokolebljivosti i umetničke hrabrosti.
Ova fotografija nije samo estetski ili tehnički impresivna; ona je i snažan dokument vremena, koji podseća na žrtve i posledice rata, kao i na važnost očuvanja istine u umetnosti. „Kosač“ i danas ostaje inspiracija, ne samo za fotografe, već i za sve one koji veruju u snagu umetnosti da se suprotstavi pritiscima i sačuva ljudski duh.
Glas javnosti