Dve godine od uvođenja e-turiste, centralnog informacionog sistema u oblasti ugostiteljstva i turizma država ima bolji uvid u smeštajne kapacitete u Srbiji, što joj omogućava kontrolu, ali donosi korist i građanima i ugostiteljima.
Jednostavnije se podnose zahtevi za kategorizaciju i vodi evidencija gostiju, koji zahvaljujući e-turisti imaju veću sigurnost kad uplate aranžman. Sve to deo je digitalizacije i reforme javne uprave u Srbiji koja se sprovodi uz podršku Evropske unije.
Koliko je u Srbiji ugostitelja, kako rade, kakav smeštaj izdaju gostima, kojom vrstom ugostiteljstva se bave – svi ti podaci sabrani su u centralni informacioni sistem e-turista. Zakon o ugostiteljstvu propisuje – evidencija je obavezna.
“Prevashodno jeste bila ideja da na jednom mestu imamo kvalitetnu bazu podataka sa svim ugostiteljima da kažemo da možemo odatle dobiti informacije o kapacitetu, o broju individualnih ležajeva sa kojim raspolažu“, kaže pomoćnica ministra turizma i omladine Dunja Đenić za RTS.
Kako ističe, jako je bitno i to da se za te ugostiteljske objekte, odnosno za te ugostitelje, vrši evidencija korisnika usluge.
“Na osnovu evidencije svih korisnika usluge mi možemo da dobijemo egzaktne podatke o zauzeću određenog kapaciteta kao i o broju i procentu posećenosti u određenim lokacijama za koje je to nama u određenom trenutku važno“, ukazuje Đenićeva.
“Valjalo bi da je malo veći iznos, i to što se tiče papirologije, ja kao izdavalac da bih mogla da radim sa vaučerima moram da imam i kompjuter i štampač da bih mogla to da sprovedem“, kaže Jelena Todorović iz etno domaćinstva "Golovo“.
U Turističkoj organizaciji Srbije hvale efekte e-turiste, pre svega zbog toga što sada svi koji su zagazili u turizam i izdaju neki smeštaj moraju da legalizuju posao.
“Efekti su pozitivni i u više aspekata. Na prvom mestu su olakšali smeštajnim kapacitetima prijavu boravka turista tokom odmora, što je jako važno, smanjila se i siva ekonomija kada je u pitanju turizam. Ono što je nama važno iz perspektive Turističke organizacije Srbije, što nam daje mogućnost da lakše i preciznije dobijemo informaciju o tome koji su turisti na destinaciji, iz kojih zemalja dolaze, da možemo da pratimo trendove njihovog ponašanja kako bismo još preciznije kreirali naše promotivne kampanje“, ističe direktorka TOS-a Marija Labović.
Građani nemaju pristup sistemu e-turista, ali on čuva njihova prava, tvrde u ministarstvu, naročito otkako je obavezan i za turističke agencije. U sistem e-turista moraju da unesu sve svoje važne ugovore.
“Ono što je najbitnije jeste evidencija svih prodatih turističkih putovanja, odnosno turističkih aranžmana, na koji način mi vidimo i promet koji se ostvaruje odnosno koji broj turističkih putovanja je jedna agencija prodala, a sa druge strane ključni benefit koji takav modul sa sobom nosi jeste benefit koji imamo za naše turiste odnosno za putnike. Putnici će na ovaj način moći da se uvere u validnost izdatih potvrda o garanciji putovanja i to je ono što je ključno“, ukazuje Dunja Đenić.
Sistem e-turista pomaže lokalnim turističkim organizacijama da podese svoje politike – da na osnovu podataka procene ima li potrebe za novim hotelima, jer mnoge lokalne sredine imaju jedan ili nijedan hotel.
U sistemu e-turista trenutno je više od 20.000 smeštajnih objekata.
Glas javnosti U01S