S druge strane, pilotski posao je postalo zanimanje za bogate, jer samo školovanje može da košta i više od 120.000 evra.
Stevan Ignjatović je instruktor avijacije, i čitav život proveo je kao pilot, upravo u Srbiji.
Međutim, kaže on, piloti su nekada išli u avijaciju iz ljubavi prema letenju, a danas mnogo više njih to radi zbog para.
- Danas pilot može da bude onaj čiji roditelji imaju dovoljno para. Ja sam u desetoj godini rešio da budem pilot, i narednih 10 godina, dok nisam otišao da se školujem, posvetio sam sebe tom budućem zanimanju po pitanju zdravstvene sposobnosti. Pa sam onda bio padobranac, jedriličar, pa su me primili u školu u Vršcu. Leteo sam na DC-9, bio u ratu... Ceo svoj život sam prosvetio tom pozivu. Nikada nisam nosio markirani sat, naočare ili vozio skup auto. A to vam je trend u poslednjih 10 godina - priča on.
Državne škole u Vršcu postoje i privatne, a zašto je to postao posao za one koji imaju puno novca, Ignjatović ilustruje cenom školovanja, ali i kasnije obuke za let.
- Sada je to došlo skoro do 70.000 evra. To podrazumeva od osnovne obuke, pa do dva-tri vida drugih obuka. kako biste dobili dozvolu koja vam omogućava da završite obuku na nekom od aviona koji su u saobraćaju. Što dodatno košta ako vas ne školuje kompanija koja vas primi. A takvih kompanija retko da ima. I kada sve saberete, to je investicija od oko 120.00 evra - objašnjava Ignjatović.
Čitava procedura školovanja za pilota traje dve godine.
- Morate u roku od 24 meseca da date 14 ispita u Direktoratu za civilno vazduhoplovstvo. Podrazumeva se da za to vreme završite i praktični deo obuke. Kada završite školovanje, možete da vozite putnički avion samo pod uslovom da ste završili obuku za taj avion. Recimo, obuka za taksi avione košta oko 40.000 evra - objašnjava ovaj instruktor.
Na pitanje kolike su plate pilota, kaže da su u svetu između 5.000 i 6.000 evra, dok se ne postane kapetan, a posle su između 10.000 i 12.000 evra. A da bi se postalo kapetan, potrebno je oko pet godina piše 24sedam
- U Saudijskoj Arabiji imate platu 7.000-8.000, besplatan stan i tako dalje. Ako štedite, možete uložene pare da vratite i za dve godine - dodaje Ignjatović.
Dodaje da je samo pitanje ko ima te pare za školovanje.
- U Srbiji piloti mogu da žive sasvim lepo i oni dobro zarađuju u odnosu na okruženje. Jedan profesor na fakultetu ima 150.000 dinara, a ja sam kao pilot zarađivao i po 6.000 evra mesečno. Imate profesore i inženjere koji rade za 100.000 dinara, a pilot može sa srednjom školom da ima 250.000 dinara platu - dodaje on.
- Ali za svet je to mala para. Kinezi ne pitaju šta košta, oni plaćaju pilote i po 25.000 evra. Oni ne mogu da "naprave" toliko pilota koliko im treba. U Americi manje kompanije plaćaju i po 180.000 godišnje pilotima. Ali je nemoguće raditi u Americi jer niste njihovi. Uglavnom, mi možemo da letimo na Bliskom, Srednjem i Dalekom istoku. A tu su plate dva- tri puta veće nego kod nas. Ali nedostatak rada tamo je to što nemate penziono osiguranje. Morate sami da uplaćujete novac u neki fond koji će jednog dana da vam daje penziju. A kod imate i penziono, socijalno... i kada odete u penziju primate maksimum republičke penzije. Mada je to četiri puta manje od pilotske plate - kaže Ignjatović.