Kompanija Rio Tinto pridružila se sve većem broju svetskih kompanija i analitičara koji upozoravaju na neposredan i „značajan“ jaz u snabdevanju litijumom, jer potražnja za metalom koji se koristi u električnim vozilima (EV) i zelenim tehnologijama nastavlja da raste.
U prezentaciji investitorima, šef ekonomije Rio Tinta Vivek Tulpule rekao je da je prodaja električnih vozila na putu da dostigne do 55% ukupne svetske prodaje lakih vozila već 2030. godine. To znači da bi proizvođačima bilo potrebno oko tri miliona tona litijuma, u poređenju sa otprilike 350.000 tona koje danas troše, primetio je Tulpule.
- Međutim, predviđa se da će postojeći projekti zajedno doprineti milion tona litijuma - rekao je Tulpule.
Rio Tinto procenjuje da će proširenjem kapaciteta doprineti oko 15% rastu potražnje u periodu 2020-2050. Preostalih 85% bi trebalo da potiče iz novih projekata.
„Za popunjavanje jaza u snabdevanju biće potrebno više od 60 projekata Jadara“, upozorio je on.
Jadar, koji se nalazi u zapadnoj Srbiji, proizveo bi dovoljno litijuma za pogon milion električnih vozila, saopštio je Rio. Takođe će proizvoditi bornu kiselinu, koja se koristi u keramici i baterijama, i natrijum sulfat, koji se koristi u deterdžentima.
Očekuje se da će izgradnja rudnika početi početkom sledeće godine, uz ekološka odobrenja, a prva proizvodnja 2026.
Nakon podizanja pune proizvodnje 2029. godine, rudnik Jadar će proizvoditi 58.000 tona litijum karbonata, 160.000 tona borne kiseline i 255.000 tona natrijum sulfata godišnje.
Kompanija predviđa da će reciklaža preuzeti veću ulogu u narednim godinama, ali će početi da daje relevantan doprinos tek nakon 2040. godine, pošto vozila koja se trenutno kupuju budu rashodovana.
Sram vas bilo,hvalospev Rio Tintu za novac je izdaja svog naroda,bez reči o štetnosti projekta.