Pored prevelikog broja zaposlenih u administraciji GSP Beograd, ovom preduzeću ipak nedostaju vozači. Broj vozača autobusa na kraju 2022. godine bio je 2281, što je nedovoljno za neometano funkcionisanje javnog prevoza. Ovaj nedostatak vozača ne pravi samo probleme u redovnom funkcionisanju saobraćaja, već prouzrokuje i loše uslove rada.
Prema Programu poslovanja JKP Gradskog saobraćajnog preduzeća “Beograd” planirano stanje kreditne zaduženosti na kraju 2022. godine bilo je 8.343.131.240 dinara. Međutim, dug je bio viši za oko četiri milijarde i trenutno iznosi oko 12,1 milijardu dinara.
Već godinama unazad ni jedna gradska vlast ne uspeva da reši problem koji GSP ima u poslovanju. Samo neki od problema ovog preduzeća jesu slaba naplata karata, neredovan red vožnje, preveliki broj zaposlenih u administraciji, loši uslovi rada vozača i troškovi koje prouzrokuju stara vozila.
U administraciji preveliki broj zaposlenih, a ovom preduzeću ipak nedostaju vozači. Broj vozača autobusa na kraju 2022. godine bio je 2281, što je nedovoljno za neometano funkcionisanje javnog prevoza. Ovaj nedostatak vozača ne pravi samo probleme u redovnom funkcionisanju saobraćaja, već prouzrokuje i loše uslove rada.
„Ukoliko je funkcionisanje javnog prevoza 20 sati u toku jednog dana, a radno vreme vozača 8 sati dnevno, dve smene vozača to praktično ne mogu da pokriju. Postoje neke linije gde nisu učestali polasci, pa se tako pravi slobodno vreme i moguće je pokriti celodnevno funkcionisanje linije, ali negde su neophodne tri smene vozača”, kaže profesor Saobraćajnog fakulteta Vladimir Momčilović.
Dodaje da treba uzeti u obzir i bolovanja, godišnje odmore i da je minimum koji je neophodan za normalno funkcionisanje taj da na svakih deset vozila postoji još jedan rezervni vozač, a da je najbolja opcija imati 20% vozača više.
„Kada nedostaje vozača, onda onaj čovek tamo ne može da vas oslobodi u rasporedu. On ne razume to da li je vaše dete bolesno, da li vi imate zakazano kod lekara, da li imate neki treći problem, to njih ne interesuje. Onda ljudima stvaraju probleme, tako da ima dosta ljudi na bolovanju jer nemaju drugi izlaz”, izjavio je predsednik Sindikata vozača GSP Beograd Nebojša Mitrović.
Od nedovoljne plate do različitih pritisaka
Startna plata vozačima je oko 39.000 dinara, a Mitrović dodaje da su sve ostalo dodaci, topli obrok, noćni rad i ostale stvari i da vozači od stimulacije imaju 40 odsto, ali ukoliko odu na bolovanje ili godišnji odmor te dodatke nemaju.
„Oni kad god imaju neku pauzu koriste je da bi radili još nešto dodatno kako bi ostvarili neki svoj dodatni prihod, time se umanjuje bezbednost. Ako neko ode na godišnji odmor, bolovanje, nedeljni odmor, a sve vreme provede radeći, on se nije odmorio, a to nije dobra stvar”, ističe Vladimir Momčilović.
Dodaje na to da GSP nedostatak vozača nadomešćuje vozačima iz penzije, kaže da ovo može biti dobra stvar jer imaju više iskustva, ali takođe upozorava na to da nivo pažnje takvih vozača može biti znatno niži, kao i njihovo reakciono vreme.
Predstavnik Sindikata Saveza ujedinjenih zaposlenih Beograd Zoran Stefanović dodaje da je česta praksa vraćanje penzionera na posao, kako se onima koji su u stalnom radnom odnosu ne bi povećala plata.
„Zbog potrebe posla vozači tu najviše rade, šest dana u nedelji, sa jednim slobodnim danom, pošto ih nema dovoljno. Prateće službe rade pet dana u nedelji i imaju dva slobodna dana“, kaže Mitrović.
Zbog ovakve situacije, često odlaze na rad u inostranstvo u potrazi za boljim uslovima rada. Ono što takođe doprinosi velikom odlivu vozača jesu različiti pritisci sa kojima se susreću pri obavljanju svog posla.
„Normalno da postoje pritisci. Svako ko ne razmišlja kao oni – ti ljudi su pod pritiskom. Znači u svakom pogledu od promena pogona, šikaniranje, davanja smena koje vam ne odgovaraju, svaki vid i mentalnog i fizičkog pritiska”, izjavio je Mitrović.
Stefanović dodaje: „Ja sam bio u svim tim situacijama. Dobio sam otkaz zbog moje slobode mišljenja i govora. Prvo su mi poslali mere upozorenja od tri meseca, pa su mi posle uručili otkaz. Moja borba je bila preko televizije i preko novina i pokušaja na raznorazne načine da se vratim na posao i uspeo sam“.
Reprezentativni sindikati u teoriji i praksi
Uloga reprezentativnih sindikata, a to su Savez samostalnih sindikata Srbije – Sindikalna organizacija GSP “Beograd” i Zajednica sindikata Srbije – Sindikat radnika zaposlenih u GSP, koji su potpisnici Kolektivnog ugovora GSP, jeste što efikasnija zaštita prava radnika. Prema članu 92 Kolektivnog ugovora “osnivač, poslodavac i svi sindikati koji deluju kod poslodavca zalagaće se za najveći mogući stepen međusobne saradnje, uvažavanja, demokratskog dijaloga i razumevanja”.
Predstavnici reprezentativnih sindikata imaju puno radno vreme kako bi se posvetili svojim sindikalnim aktivnostima.