Ako niste obratili pažnju, kesica supe odavno nije za četiri, već za tri tanjira. Isto tako, danas je teško naći čokoladu od 100 grama, a količina u pakovanjima kiselog ili običnog mleka je manja nego što je istaknuto.
Naime, u flašama više nema litar mleka, nego 968 mililitara. Oni koji potrošače štite ipak kažu da zakon proizvođačima dozvoljava da menjaju pakovanja i da nisu dužni da o tome obaveste kupce.
- Ne postoji obmana potrošača u smislu odredbi Zakona o zaštiti potrošača. Bitno je da ono što piše na ambalaži, da toliko proizvoda i ima u samoj ambalaži, dakle, ako piše 950 grama nečega da toliko grama i ima, ili ako piše 950 mililitara proizvoda, toliko ima unutra. Ako bi tu došlo do određenih odstupanja onda bi se moglo reći da je došlo do obmanjivanja potrošača - objasnio je Dejan Gavrilović iz „Efektive“, a prenosi RTS.
Kada ste poslednji put pronašli čokoladu od 100 grama? Obično su 90 ili 85 grama. Proizvođači danas nisu dužni da obaveste potrošače o promeni veličine pakovanja.
- Ne postoji njihova obaveza da sada, recimo, oni dele flajere na ulici, ili postavljaju bilborde ili reklamni prostor u medijima zakupljuju kako bi potrošače o tome obavestili, dakle u tom smislu njihova obaveza ne postoji, ali da na samom proizvodu obaveste o toj količini ,to jeste njihova obaveza - rekao je Gavrilović.
Ipak, ako kupac kupuje pakovanje nekog proizvoda u kome je navikao da dobije određenu količinu, a ipak je ne dobije, on je u zabludi, pogotovo ako cena nije niža, što gotovo nikad nije slučaj.
- Imamo propis, kao što je Zakon o prethodno upakovanim proizvodima, ili Zakon o metrologiji, koji propisuju i imaju odredbe koje određuju da proizvodi koji su prethodno upakovani i nalaze se na tržištu da moraju biti naznačeni na način da se razumno spreči da potrošači budu dovedeni u zabludu - objašnjava Vesna Perinčić iz Republičke unije potrošača.
Sve je počelo još 2009. kada je u Evropskoj uniji ukinuta obaveza standardne veličine pakovanja namirnica od, na primer, 100 grama, ili jednog litra. Od tada proizvođači slobodno mogu da određuju količinu koja će se nalaziti u ambalaži, a kupcima ostaje da gledaju, čitaju i proveravaju.
BONUS VIDEO: Ovo su stvarni rejtinzi političkih stranaka