Glas Javnosti

PREPOZNAJTE MOBING NA POSLU: Kako se zaštititi NASILNIKA sa kojima RADITE?

Društvo
Autor: Glas javnosti

Bojana Bogojević, diplomirana pravnica i specijalistkinja za pravne aspekte korporativnog upravljanja, objašnjava koje su to aktivnosti koje se mogu nazvati mobingom i kako postupiti ukoliko se nađete u ovakvoj situaciji.

Termin zlostavljanja se definiše kao svako aktivno ili pasivno ponašanje prema zaposlenom ili grupi zaposlenih kod poslodavca koje se ponavlja, a koje za cilj ima ili predstavlja povredu dostojanstva, ugleda, ličnog i profesionalnog integriteta, zdravlja, položaja zaposlenog i koje izaziva strah ili stvara neprijateljsko, ponižavajuće ili uvredljivo okruženje, pogoršava uslove rada ili dovodi do toga da se zaposleni izoluje ili navede da na sopstvenu inicijativu raskine radni odnos ili otkaže ugovor o radu ili drugi ugovor.

Ukoliko se sve navedeno se dešava na radnom mestu, to je ono što razlikuje mobing od svih drugih oblika zlostavljanja.

Takođe, pod zlostavljanjem se može podrazumevati i navođenje drugih da se ponašaju na gore navedeni način. Izvršiocem zlostavljanja smatra se poslodavac sa svojstvom fizičkog lica ili odgovorno lice kod poslodavca sa svojstvom pravnog lica, zaposleni ili grupa zaposlenih kod poslodavca, koji vrši zlostavljanje.

Prema definiciji Međunarodne organizacije rada ( MOR ), mobing predstavlja uvredljivo ponašanje koje se manifestuje kao surovi, zlonamerni, osvetoljubivi, ponižavajući i uvredljivi pokušaj da se sabotira jedan ili čak grupa zaposlenih.  Kod nas se još umesto termina „mobing” koriste i: psiho terror i zlostavljanje na radu.

Do povećanja učestalosti mobinga dovela je velika konkurencija na tržištu radne snage, globalizacija, ekonomska kriza i nesigurnost radnih mesta.

 

OVO SU AKTIVNOSTI KOJIMA SE ZAPOSLENI ZLOSTAVLJA

Iz navedenih primera možete prepoznati da li ste zlostavljani na poslu: 

Napadi usmereni na mogućnost adekvatnog komuniciranja : npr. nadređeni i / ili kolege onemogućavaju žrtvu da se izražava; žrtva se prekida u razgovoru; odbijaju se neverbalni kontakti, itd.
Napadi usmereni na mogućnost održavanja socijalnih kontakata: žrtva se stalno izoluje; svi se ponašaju kao da žrtva ne postoji; žrtva se premešta u udaljenu kancelariju; žrtva se ne poziva na zajedničke sastanke, itd.
Napadi usmereni na ličnu reputaciju: ogovaranje, izmišljanje priča o žrtvinom privatnom životu, negativni komentari, itd.
Napadi usmereni na kvalitet profesionalne situacije: stalne kritike i prigovori, stalna kažnjavanja, vređanja, oduzimanje sredstava za rad, zatrpavanje zadacima, određivanje kratkih rokova, stalno menjanje radnih zadataka...
Napadi usmereni na zdravlje: žrtva se prisiljava da obavlja zadatke koji štete njenom zdravlju, ne dopušta joj se odlazak na godišnji odmor, ne dopušta joj se korišćenje slobodnih dana, itd.

Veoma je važno navesti da onaj ko vrši mobing ima svesnu nameru (samo u izuzetnim slučajevima ta namera je nesvesna) da naškodi zaposlenom i/ili da ga na kraju prisili da napusti sredinu u kojoj je zaposlen.

PREPOZNAJTE OVA DVA OBLIKA MOBINGA:  

Vertikalni mobing
Horizontalni mobing

Kod vertikalnog mobinga pretpostavljeni: zlostavlja jednog podređenog zaposlenog; zlostavlja jednog po jednog zaposlenog (strateški mobing) jedna grupa podređenih zaposlenih zlostavlja jednog nadređenog.

Kod horizontalnog mobinga radi se o šikaniranju zaposlenih koji su na istom hijerarhijskom nivou. Do njega dolazi usled ubeđenja da određeni kolega predstavlja smetnju ka napredovanju u karijeri, te da će se njegovom eliminacijom željeni napredak desiti.

 

Ukoliko imamo situaciju da sve opisano preduzima nadređeni, dolazimo do toga da se zaposleni koji se nalaze na nižem hijerarhijskom stupnju najčešće povedu za njim, te se prema zaposlenom koji je žrtva zlostavljanja (mobirani) ponašaju gore nego nadređeni (u ovom slučaju mober) samo da bi se nadređenom dopali.

Drugi deo zaposlenih, koji se ne povedu za ponašanjem nadređenog, najčešće ne preduzima ništa kako bi zaštitio kolegu – žrtvu zlostavljanja, najčešće iz straha da i sami zbog toga ne postanu žrtve zlostavljanja.

U najvećem broju slučajeva mobinga, radi se o vertikalnom mobingu, a u najmanjem broju slučajeva reč je o mobingu koji vrši grupa zaposlenih prema nadređenom, piše portal Centar za mame.

EVO KAKO SE ZAŠTITITI:

Ukoliko ste po navedenim primerima žrtva zlostavljanja, a zlostavljač je drugi zaposleni, potrebno je da se prvo obratite svom poslodavcu i pokrenuti interni postupak zaštite od zlostavljanja na radu. Nakon sprovedenog internog postupka, zaposleni može zaštitu ostvariti na sudu.

Ukoliko je pak zlostavljač poslodavac, žrtva zlostavljanja u ovom slučaju može odmah (bez internog postupka) pokrenuti spor, odnosno potražiti sudsku zaštitu.

Zlostavljanje na radu postalo je kažnjivo stupanjem na snagu Zakona o sprečavanju zlostavljanja na radu.

U postupku pred sudom, zaposleni koji smatra da je izložen zlostavljanju može da zahteva zabranu ponašanja koje predstavlja zlostavljanje i naknadu materijalne, kao i nematerijalne štete. Teret dokazivanja da nije bilo ponašanja koje predstavlja zlostavljanje je na poslodavcu.

Veoma je važno navesti da je poslodavac dužan da, u cilju prepoznavanja, prevencije i sprečavanja zlostavljanja, obaveštava i osposobljava zaposlene i njihove predstavnike kako da prepoznaju uzroke, oblike i posledice vršenja zlostavljanja.

 

(Autorka teksta je Bojana Bogojević, više o njenom radu mozete pogledati na njenom BLOGU)

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR