Uvođenje privatnog obezbeđenja u javni prevoz nije toliko uznemirila javnost koliko najava da će ovi radnici moći u određenim situacijama čak i da legitimišu putnike.
Naime, u kompaniji „Kentkart Southeast Europe“, koja je uvela „Bus plus“ sistem u javni prevoz, tvrde da licencirano obezbeđenje ima pravo da legitimiše putnike ako „grubo krše obavezu posedovanja putne legitimacije i odbijaju svaki vid saradnje sa kontrolorom ili, u najekstremnijem slučaju, ugrožavaju bezbednost kontrolora.
Osnivač „Kentkarta“ Sava Terzić istakao je da je ova kompanija sama, mimo ugovora sa Gradom, odlučila da uvede licencirano obezbeđenje u javni prevoz jer su, kako je rekao, imali od početka godine više od 50 napada na kontrolore „od kojih je njih 12 završilo sa teškim telesnim povredama“.
-Licencirano obezbeđenje znači, prvo, da su to ljudi koji su prošli obuku od MUP-a, da imaju svoje legitimacije i uslove na osnovu kojih kroz zakon o FTO mogu u incidentnim situacijama mogu da rade određene stvari. Naravno da imaju prava da i u određenim situacijama legitimišu putnike. Mi ne možemo da uđemo sad u detalje šta će se desiti u vozilu – naglasio je Terzić.
Kako je rekao, članom 60. Ustava Republike Srbije je zagarantovano pravo ljudima na rad.
- Intencija kompanije je da podigne uslove i da zaštiti ljude da imaju normalan rad. Mi imamo slike kontrolora sa prebijenim glavama i sa slomljenim nogama. Naš cilj je da zaštitimo proces kontrole putnika koji nam je Grad Beograd poverio. I da bi tu celu situaciju mogli da rašćistimo do kraja ja sam dobio poziv zamenika gradonačelnika na razgovor da Grad dobije informaciju šta mi to radimo – podvukao je osnivač „Kentkarta“
Terzić apostrofira da su svi u „Kenkartu“ potpuno ubeđeni da licencirano obezbeđenju u javnom prevozu radi isključivo po zakonu.
-U Gradu su rekli da će proveriti utemeljenje u zakonu. Mi smo konačno i zadovoljni da neko izađe i kaže da li to može da se radi ili ne – zaključio je Terzić.
Predstavnik Udruženja sudija i tužilaca Miodrag Marković ističe da po zakonu jedino policajci i komunalni milicajci mogu da legitimišu putnike u javnom prevozu.
-Kontrolori i radnici obezbeđenja privatnih kompanija nemaju svojstva službenih lica koja mogu da legitimišu putnike u gradskom prevozu. Oni nisu službenici državnih organa u ovom slučaju Grada Beograda i zbog toga ne mogu da imaju ovlašćenje da legitimišu putnike u javnom prevozu. S druge strane, radnici obezbeženja mogu da budu fizičko-tehničko obezbeđenje kontrolora u javnom prevozu – objašnjava Marković za „Blic“.
I Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Milan Marinović na isti način tumači zakone i pritom objašnjava zbog čega privatno obezbeđenje ne može u javnom prevozu da legitimiše građane kao, preimera radi, u privatnoj zgradi
-Zakon o privatnom obezbeđenju daje mogućnost privatnom obezbeđenju da identifikuje lica uvidom u ličnu kartu ili dokument sa fotografijom, ali samo u objektu koje štiti to obezbeđenje. U javnom prevozu legitimaciju putnika mogu da vrše samo službena lica to jest redovna policija i komunalna milicija. Ta ovlašćenja komunalnoj miliciji dao je Zakon o komunalnoj miliciji iz 2019. godine – naglašava Marinović za pomenuti portal.
I predsednica Prekršajnog suda Olivera Ristanović podvlači da licencirano obezbeđenje jedino u Zakonu o privatnom obezbeđenju ima „labav osnov“ da identifikuje građane, ali da to nije dovoljno da bi mogli da legitimišu putnike u gradskom prevozu.
-Moje lično mišljenje je da to nije zakonit osnov da bi privatno obezbeđenje moglo da legitimiše putnike u gradskom prevozu – ističe Ristanović za pomenuti portal.
Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Milan Marinović naglašava za „Blic“ da bi privatno obezbeđenje moglo da legitimiše putnike u javnom prevozu jedino ako se promeni zakon.
-Da bi privatno obezbeđenje dobilo takvo ovlašćenje morao bi, najpre, da se promeni Zakon o prevozu u drumskom saobraćaju – objašnjava Marinović.
(Glas javnosti)