Glas Javnosti

POTROŠAČKE MUKE: Da li su pravo na reklamaciju i garancija mrtvo slovo na papiru

Društvo
Autor: Glas javnosti

Kupovina mnogima pričinjava zadovoljstvo, ali šta ako ubrzo uvidimo da to što smo kupili nije odgovarajućeg kvaliteta, drugim rečima, ako smo prinuđeni da kod trgovca uložimo reklamaciju? Onda nastaje prava rašomonijada i nadmudrivanje sa trgovcima koji kao da nisu čuli za svima poznatu izreku da je mušterija uvek u pravu.

 Potrošači se najviše žale na kvalitet kupljene obuće, tehničke robe, ali i na usluge operatera i na internet kupovinu, kažu u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije.

- Zakonska garancija važi dve godine, što znači da imate pravo da je u tom periodu reklamirate kod trgovca. Potrošači nam se žale da, na primer, obuća ne traje toliko dugo i da oni vrlo često, čak i svega nekoliko meseci nakon kupovine moraju da izjavljuju reklamaciju. Te reklamacije često, pogotovo kad je sportska obuća u pitanju, budu odbijene - kaže Nikica Jovanović, pravni savetnik Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Takve primedbe potrošača neretko završe na sudu, što je jedina opcija kada trgovci ostanu čvrsti u stavu da potrošači neosnovano reklamiraju, odnosno da su oni krivi za oštećenja na obući. Kada je u pitanju tehnička roba, takođe se često dešava da reklamacije budu odbijene, ili se trgovci trude da kupcu, na primer, šest meseci nakon kupovine sugerišu ili nametnu popravku, iako po zakonu ima pravo da izabere zamenu kao način rešavanja problema.

Što se tiče internet kupovine, najvažnije je proveriti da li je prodavac registrovana firma, odnosno pravno lice, jer u tom slučaju kupac ima zakonski rok od 14 dana da odustane od kupovine.

- Kada kupujete preko socijalnih mreža, instagrama, fejsbuk stranica, tu se najčešće kriju oglašivači koji nisu firme i nemaju registrovanu delatnost, odnosno rade „na crno“. U tom slučaju, ukoliko nastane problem, a to je česta situacija, jedino što možete je da tu osobu tužite. Ne možete da je prijavite za određene prekršaje, ne možete da se pozovete na norme Zakona o zaštiti potrošača koje se inače primenjuju kada kupite od registrovanih prodavaca – kaže naša sagovornica.

Kako bi potrošači mogli da zaštite svoja prava, najvažnije je da čuvaju dokaze o kupovini, odnosno fiskalne račune, jer je to neophodan preduslov da se problem, ukoliko se pojavi, reši. Pošto fiskalni računi vremenom blede, treba ih kopirati. Ukoliko ste kupili platnom karticom, kao dokaz može poslužiti izvod iz banke, a važno je da se na njemu vide vreme i prodajno mesto kupovine. Za tehničku robu, treba imati i garantni list. Tako „naoružani“ možete krenuti u „obračun“ sa trgovcima. Ukoliko ni to ne pomogne, možete se obratiti Nacionalnoj organizaciji potrošača za savet ili pravnu pomoć, poručuju iz ove organizacije. 

(Glas javnosti)

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR