Institucije EU su se konačno dogovorile o Uredbi o opštoj bezbednosti proizvoda, koja predviđa nove obaveze za proizvođače, prodavce na internetu koji posluju na jedinstvenom evropskom tržištu.
Ovi propisi (GPSR) u stvari su ažurirana direktiva iz 2001. godine, jer je bilo neophodno da se pravila o bezbednosti proizvoda usklade sa ubrzanim razvojem onlajn trgovine. Kako je navedeno u saopštenju, deo su Zakona o digitalnim uslugama i podrazumevaju sva pravila koja regulišu onlajn sadržaj i proizvode. Ova novina je, kako su izjavili iz Evropskog parlamenta, velika pobeda za evropske potrošače, jer im daje razlog da se osećaju bezbedno kupujući bilo koji proizvod unutar EU. Proizvodi će generalno biti bezbedniji, ali što je još važnije, opasni proizvodi koji su se nesmetano prodavali ubuduće će brže biti uklanjani sa tržišta. Kako je objašnjeno, najznačajnija promena za privredne subjekte je to što će proizvođačima koji prodaju svoje proizvode u EU biti potreban zakonski zastupnik u Evropskoj uniji, u protivnom rizikuju da budu tuženi ukoliko njihovi proizvodi nisu u skladu sa evropskim bezbednosnim zahtevima.
Ideja je da pristup pravnim lekovima ne treba da bude ograničen jer se roba proizvodi van Evrope. Ovaj zahtev će značajno uticati na vrste proizvoda proizvedenih u trećoj zemlji koji se mogu legalno prodavati u EU, jer uspostavljanje zakonskog zastupnika takođe podrazumeva nezanemarljive finansijske troškove, navode oni i dodaju da se po prvi put u zakon EU uvodi princip klauzule o zabrani ilegalnih proizvoda. Drugim rečima, ako se od prodavca zatraži da skine proizvod jer nije bezbedan, naredba će se primeniti na sve identične proizvode. Kada je reč o onlajn tržištu, najvažnija promena je to što im ovi propisi donose precizne rokove u kojima moraju da uklone opasne proizvode. Na primer, taj rok za Amazon i Facebook iznosi dva dana. Uz to, ove platforme će morati da dozvole korisnicima da označe proizvod koji smatraju nebezbednim.
Internet pijace će morati da provere i reaguju na sve takve žalbe u roku od tri dana. Potrošači će najviše profitirati pre svega zbog toga što mogu da računaju na bezbedniju onlajn kupovinu. Kako prenosi evropski Euractiv, za potrošače je ovo značajno poboljšanje iz perspektive zaštite, jer će prilikom kupovine biti direktno obavešteni u slučaju da se proizvod koji su odabrali povlači. Do sada su proizvođači ili prodavci opoziv proizvoda objavljivali samo na svojoj veb-stranici, pa potrošači često nisu ni znali da su kupili opasan proizvod. Od sada će dobijati obaveštenje elektronskom poštom i dobijaće najmanje dve opcije pravnog leka: popravku, zamenu ili povraćaj novca. Povrat novca bi morao da odgovara kupovnoj ceni, ali će potrošači imati mogućnost paušalnog iznosa ako više nemaju račun, prenosi Politika.