Glas Javnosti

POPULARNI ‘STOJADIN’ SLAVI ROĐENDAN: POLA VEKA NAJVOLJENIJEG AUTOMOBILA JUGOSLAVIJE

Društvo
Autor: Glas javnosti

Nakon što je “vruć” te 1971. godine sišao sa proizvodne trake, “stojadin” je postao jedan od najpopularnijih automobila u svim jugoslovenskim republikama i pokrajinama. Vozili su ga i Srbi, i Slovenci, i Hrvati, Crnogorci, Makedonci, Bosanci, Albanci… Naravno – i Jugosloveni. Pravi simbol bratstva i jedinstva na četiri točka.  

“Stojadinom” se putovalo na more, u Grčku, Crnu Goru, Bugarsku, ili na planine, u vikendice, na selo, na izlete, prvomajske uranke. Tiskala su se u njemu deca, bake, deke, komšije, momci i devojke… Ni gastarbajteri ga nisu izbegavali. U gepek su se gurali povrće i voće za zimnicu, prasići za Novu godinu, Prvi maj, ali i za Božić i Uskrs, krsnu slavu, svadbe, zatim torte za mladence, paketi za vojnike, studente…

O izdržljivosti popularnog “keca” svedoči i ekspedicija od Kragujevca do Kilimandžara duga preko jedanaest hiljada kilometara koju je 1975. godine uspešno prošlo pet crvenih “zastava 101”. “Stojadini” su prokrstarili Grčkom, Egiptom, Sudanom, Kenijom, Ugandom, Tanzanijom. Na tom putu savladali su i Nubijsku pustinju i mnoge druge surove i teške predele Afrike, a osvojen je i jedan od vrhova Kilimandžara. Predstavljali su pravu atrakciju za tamošnje stanovništvo, ali i za divlje životinje. I obrnuto.

 

Na vozilima posebno opremljenim za ekspediciju, za tih nešto više od mesec dana vožnje u ekstremnim uslovima, bilo je minimum kvarova. Zanimljivo je, na primer, da radio – kasetofoni nisu izdržali izuzetno visoke temperature koje su na pojedinim deonicama iznosile i 50 Celzijusovih stepeni. Zabeleženo je i da su korišćeni ulje Optima Modriča i gume “Tigra” iz Pirota.

Inače, prvi, probni primerci “zastave 101” prikazani su na Sajmu automobila u Beogradu marta 1971, a serijska proizvodnja počela je u jesen iste godine. Tokom narednih godina i decenija “stojadin” je doživeo više izmena i verzija. Posebno je poznata serija Conforta sa verzijama Super i Special. Poznavaoci prilika toga doba kažu da se krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih Special star godinu dana prodavao skuplje nego novi, jer ih je bilo teško nabaviti iz fabrike.

“Kec” se dobro prodavao ne samo u staroj Jugi, nego i u inostranstvu. Kragujevačka fabrika automobila “Zastava” izvozila je “keca” u mnoge zemlje Zapadne Evrope, kao što su Nemačka, Francuska, Velika Britanija, Švajcarska, Luksemburg, Holandija, Belgija. Odlično je “išao” i kod komšija na Balkanu, ali i u Centralnoj Evropi. 

Poslednji “stojadin” proizveden je 21. novembra 2008. godine. To je bilo vozilo “Skala 55”.  Za tih 37 godina proizvedeno je ukupno 1.045.258 primeraka. Godina 1979. bila je rekordna, sa skoro 89 hiljada proizvedenih automobila.

Veliki zaljubljenici u “stojadina” i danas čuvaju svog vremešnog ljubimca, negujući sećanje na doba kojeg više nema, a koje je imalo svojih čari, kada je to bilo jedno od najčešćih vozila na našim drumovima i autoputu Bratstva i jedinstva. Mnogi od tih primeraka, uprkos godinama, tj. decenijama, i dalje su u voznom stanju. 

 

 https://www.blic.rs/slobodno-vreme/vesti/kada-je-stojadin-video-piramide-kako-je-cuvena-zastava-101-izdrzala-sve-prepreke-na/v312c0l

(Glas javnosti)

 

 

 

 

 

 

 

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR