Glas Javnosti

PO MNOGO ČEMU NEOBIČAN! Vladika Jovan skače padobranom i obožava Lajbah: To ne možete razumeti kroz Dženis Džoplin ili Seks Pistols

Društvo
Autor: Glas javnosti

Dočarati lik i delo vladike Jovana Ćulibrka je veoma nezahvalan posao.

Srpska pravoslavna crkva poverila mu je na brigu eparhiju u okviru koje se, između ostalog, nalazi i Jasenovac.On je duhovno čedo mitropolita Amfilohija i poštovalac i poznavalac umetničkog opusa Ijana Kertisa. Episkopa koji nije samo episkop, već i naučnik, podoficir, padobranac, filozof, pesnik, rok kritičar, istoričar, ali pre svega – čuvar sećanja na žrtve naših predaka.

Vladika je i padobranac, a 2002. godine je uveden u 63. padobransku brigadu.

- Nije tu u pitanju nekakvo sportsko interesovanje. Ja sam 2002. godine uveden u 63. padobransku brigadu, kao deo eksperimenta kako će funkcionisati buduće vojno sveštenstvo u tadašnjoj Vojsci Jugoslavije, a sada Vojsci Srbije. Odluka je bila da se počne sa elitnom jedinicom, kao i u svakom drugom slučaju kad su u pitanju eksperimenti te vrste, jer to se uvek radi u najboljim jedinicama. Tako je odlučeno da to bude 63. padobranska brigada, čije sam pripadnike već poznavao. Ja sam, naravno, prethodno prošao fizičke i psihičke, odnosno psihološke testove. Prvi zaključak je bio da sveštenik mora da prođe sve ono što prolazi svaki pripadnik jedinice i da on ne može ni po čemu biti izdvojen od života vojnika. Tako sam ja prošao osnovnu padobransku obuku u Nišu – zahtevnu i tešku, nakon čega sam postao padobranac. To je jedinica iz koje se ne odlazi lako, nađite mi muškarca koji se ne ponosi time što je padobranac, svakako i ženu, ali to je izrazito podvižnički, muški posao. Ne možete vi sada skočiti, postati padobranac i ponašati se kao da ste isti kao pre, to je nemoguće. Ne postoji čovek koji je ostao isti posle skakanja padobranom.

Poslednji skok padobranom je imao nedavno u Rusiji. 

- Svaki skok je interesantan i svaki je svet za sebe. Za svaki skok se morate spremiti kao za zadatak, izvršiti ga i na kraju biti srećan što je to lepo prošlo. Iz Rusije nosim veliko iskustvo, zato što su tamo vrhunski svetski padobranci, koji su istovremeno i vrhunski svetski sportisti. Kad sam bio u Kalomni, prošlog oktobra, tamo je troje instruktora slavilo svoje jubileje – žena, koja je tamo instruktor, je imala dvadeset hiljaditi skok, drugi instruktor je imao dvadsettri hiljaditi skok, treći trideset hiljaditi skok. To vam je kao da imate priliku da se obučavate i trenirate sa Mesijem, Bekamom, Ronaldom. Dakle, na istom ste treningu, zajedno trenirate, imate priliku da ih gledate i dodirnete i da učite od njih direktno. Nećete biti zajedno u igri, jer oni igraju sa onima koji su kao oni, ali ćete imati priliku da trenirate sa njima i da učite direktno od njih. Ne mora to biti rečima, dovoljno je da ih posmatrate i pratite, jer to su veličanstve prilike koje ostaju za ceo život.

Svojevremeneno se družio sa članovima benda Lajbah.

- Lajbah je mnogo više od benda, to je jedan veliki umetnički projekat, zajedno sa ostatkom onoga što se naziva “Neue Slowenische Kunst”. To ima veze, koliko sa pop kulturom, toliko i sa rok muzikom – iz Lajbaha su smatrali da je Joy Division poslednja rok grupa i da je “Atmosphere” poslednja rok pesma. Oni su to preuzeli od velikog rok kritičara Pola Morlija, koji je, opet, više mislilac, nego rok kritičar. Utoliko ta njihova inicijativna kapisla jeste dolazila delom iz pop kulture, ali je ona nerazumljiva bez razumevanja istorijskih avangardi, odnosno bez istorije misli i umetnosti 20. veka. To ne možete razumeti kroz Dženis Džoplin ili Seks Pistols – govorim o ljudima koji su postojali pre Lajbaha. A jedina veza koja tu negde stoji, to je album “Odbrana i poslednji dani” grupe Idoli, jer je Dejan Knez (jedan od osnivača Lajbaha) upravo u to vreme, kad se taj album pojavio, služio vojni rok u Beogradu. Zato je i jedna od prvih izložbi “Neue Slowenische Kunst-a”, Lajbaha i Irvina, bila u tadašnjoj “Srećnoj novoj galeriji” u SKC. Ideja jednog kompleksnog umetničkog dela, koji propituje nacionalni, duhovni i kulturni identitet, kao što je bila “Odbrana i poslednji dani”, nesumnjivo je uticala na razmišljanje Lajbaha. Oni su to doveli do jednog pozitivnog ekstrema tokom svog rada, koji traje već 40 godina, dok su se Idoli na svom sledećem albumu vratili drugom umetničkom modelu. Međutim, ta dubinska misao albuma “Odbrana i poslednji dani” je ostavila daleko veći uticaj nego što mi možemo da zamislimo, rekao je vladika Jovan između ostalog u intervjuu za portal Nova.

(Glas javnosti/Nova)

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR