Kako pokazuju podaci, 31,5 odsto polovnih vozila proverenih na carVerticalu u Srbiji je oštećeno, a 1 od 9 automobila u Srbiji ima vraćenu kilometražu.
Prosečna vrednost vraćanja je 54.603 kilometara i na ovaj način, kupac faktički preplaćuje vozilo i, na osnovu lažnih očitavanja, može imati problema sa planiranjem njegovog održavanja, navode iz carVerticala.
Ova pojava skrivanja pravih vrednosti kilometraže je prisutna svuda u svetu, ne samo kod nas. Što se tiče Evrope, najtransparetnije tržište imaju zemlje Zapadne Evrope, potom Centralne Evrope, dok Istočna Evropa ima najmanje transparentno tržište. Do smanjenja transparentnosti, odnosno do raznih prevara trgovaca dolazi najčešće zbog lošije ekonomske situacije, jake inflacije ili drugih problema na tržištu.
Italija ima najmanji procenat oštećenih automobila na Indeksu – 16,6 odsto. Procenat kompromitovanih automobila je takođe relativno nizak – 11 odsto, a samo 32,1 odsto vozila u zemlji se uvozi.
Nemačka je rangirana na 2. mestu sa 12,6% kompromitovanih merača kilometraže i 21,3% oštećenih vozila. Dok je Nemačka najveći proizvođač automobila u Evropi, 26,8% polovnih vozila u zemlji uvozi se iz inostranstva.
Kako otkriti prevaru?
Iako su se prodavci izveštili u lažiranju podataka, parametara i fizičkih oštećenja, ipak ih je moguće otkriti.
Neki od opštih saveta se odnose na prethodno informisanje o modelu automobila koji kupujete. Prosečan automobil prelazi između 10 i 20 hiljada kilometara godišnje. Kilometraža polovnog automobila ispod te granice je povod da se zapitate u verodostojnost podataka o kojima prodavac govori. U tom slučaju broj šasije je ključan i na osnovu nje možete proveriti pravo stanje automobila.
Isto tako, ako je automobil mnogo prešao i star je nekoliko godina, a farba izgleda perfektno, moguće da se ispod toga krije rđa.
Podrazumeva se da dobro proverite motor pre kupovine, ali takođe proverite i stanje unutrašnjoti vozila poput sedišta, pojasa, papučice, menjača...
Od države po 2.100 evra za polovnjaka
U Srbiji ima oko 2,8 miliona registrovanih vozila, što je milion više nego pre 10 godina. To znači i veće zagađenje jer je od 2015. do 2022. u Srbiju uvezeno 1.255.000 vozila od čega oko 350.000 sa motorima Evro 3. Sada je država odlučila da napravi reda i da subvencionše kupovinu polovnih, ali novijih i boljih automobil.
Vest je da će vlasnici automobila koji koriste dizel gorivo do sledeće godine moći da dobiju subvenciju u iznosu od 2.100 evra za kupovinu novog ili polovnog putničkog automobila evro 6 standarda. Praktično, od naredne godine svi, koji imaju motore evro 1, evro 2 ili evro 3 u vozilima mogu da ih deregistruju, a ona će potom biti odvožena u reciklažne centre, a njihovi vlasnici će moći da dobiju subvenciju za kupovinu vozila evro 6 standarda. Dakle novo za staro uz subvenciju.
Pored subvencije od 2.100 evra za kupovinu putničkog automobila, dražava daje i subvenciju od 2.500 evra za kupovinu lakih kamiona, koji ne prelaze 12 tona, i 2.900 evra za kupovinu autobusa
Glas javnosti/Blic