Bogatstvo i izobilje odlikovalo je sve odore srpskih vladara. Lazarova je tokom godina nepovratno oštećena jer su poklonici uzimali delove za sreću i ozdravljenje. Rekonstrukcija joj vraća purpurnu boju, bisere i druge ukrase, a otkriva i poreklo tkanine.
“Odežda je nastala od tkanine iz italijanskog grada Luke. Sve što možete da vidite u Muzeju što se vezuje za Srbe svetitelje i vladare je napravljeno od carigradske atlas svile. Ovo je lampas svila, koja je brokatna ima zlatnom i srebrnom niti izvezene različite motive”, objašnjava Natalija Stokanović, kustoskinja Muzeja Srpske pravoslavne crkve.
Istraživanje je potvrdilo, jedna od najvećih relikvija Muzeja Srpske pravoslavne crkve pripada periodu pre Kosovske bitke, a tvrdnja da ju je knez Lazar nosio u boju i u njoj stradao, samo je legenda.
“Vidovdan je jedinstvena prilika da se setimo zasluga kneza Lazara za srpski narod, njegovog svetiteljstkog ornata i onoga čime je zadužio Srbe, ali takođe da ukažemo na lepotu kulture srpskog srednjeg veka, bogatstvo i izobilje kada je reč o umetničkom stvaralaštvu”, napominje dr Miljana Matić, zamenica upravnika Muzeja Srpske pravoslavne crkve.
Odora je deo stalne postavke Muzeja.
View this post on Instagram
“Odmah pored plašta izložena je pohvala monahinje Jefimije, takođe predmet vezan za kneza Lazara. Dok je u plaštu bilo uvijeno njegovo telo, ovom pohvalom je prekrivena njegova glava. U pitanju je rad despotice Jelene Mrnjavčević, žene despota Uglješe Mrnjavčevića, i ona ne samo da je od umetničkog velikog značaja nego i za našu književnost”, naglašava dr Vladimir Radovanović, upravnik Muzeja Srpske pravoslavne crkve.
Koliki je značaj Lazarovih moštiju i odore za našu istoriju potvrdio je i Drugi svetski rat. Mošti su tada sačuvane zahvaljujući velikom angažovanju profesora Radoslava Grujića, a svečana tkanina krišom preneta u Beograd i godinama čuvana baš u ulici Cara Lazara.