Glas Javnosti

NOVO PRAVILO U LIDLU I VEĆIM MARKETIMA: Slatkiši dobijaju oznake na ambalaži zbog kojih će kupci razmisliti pre nego što ih kupe

Društvo
Autor: Glas javnosti

Supermarketi u Nemačkoj Aldi, Lidl, Edeka, Rewe i drugi, žele da uvedu neke promene u svrhu zdravlja svojih kupaca.

Uvešće oznaku Nutri-Score, i tome prilagoditi asortiman sa slatkišima, a možda će neke proizvode i izbaciti iz svoje ponude, prenosi Fenix magazin.

Naime, više nego ikad, trgovački lanci žele da uvedu trend zdrave hrane čak i kad je reč o slatkišima. Rewe, Penny, Aldi i Edeka su već najavili kako će da uvedu oznaku Nutri-Score za namirnice za gotovo sve vlastite brendove do 2024. godine, a sve za dobrobit svojih kupaca.


Nutri-Score je nutricionistička oznaka koja nutritivnu vrednost proizvoda pretvara u jednostavan kod koji se sastoji od 5 boja: tamno i svetlo zelena, žuta, narandžasta i crvena.

Nutri-Score označava kvalitet namirnice i uzima u obzir hranljive materije koje treba izbegavati, u zavisnosti od energetske vrednosti i količine šećera, zasićenih masti i soli, i one pozitivne odnosno količinu vlakana, proteina, voća, povrća i orašastih plodova, maslinovog, orahovog i repičinog ulja. Tako npr. slovo A na zelenoj podlozi označava proizvod koji ima dobre rezultate u pogledu ukupne hranljive vrednosti, dok se hrana s crvenim E treba konzumirati samo umereno.

Prema mišljenju Svetske zdravstvene organizacije (WHO) oznake hranljivih vrednosti koje se nalaze sa prednje strane ambalaže proizvoda, potrošačima mogu da pomognu da usvoje zdravije prehrambene navike.

Previše slatkiša izaziva iscrpljenost

Prema podacima Saveznog udruženja nemačke konditorske industrije, svako od nas godišnje unese oko 31 kilogram šećera, što je znatno više od preporučenih 25 grama. To je oko 84 grama dnevno. Nemački proizvođači slatkiša prošle godine su proizveli četiri miliona tona slatkiša i grickalica.


Ljudi koji jedu puno šećera trajno se osjećaju iscrpljeno i umorno. Često imaju problema s koncentracijom. Bez obzira na zdravstvene rizike poput pretilosti, dijabetesa i karijesa koji prijete zbog česte konzumacije. Savezno ministarstvo hrane i poljoprivrede (BMEL) preporučuje da slatkiši ne bi trebalo da čine više od deset posto dnevnog energetskog unosa dece za uravnoteženu ishranu. Prema istraživanju ministarstva iz 2021., odrasli potrošači kažu da svaki dan pojedu oko 27 posto slatkiša i grickalica.

Posledice loše ishrane i previše šećera tada se pokazuju kao prekomerna težina na vagi.

Stoga supermarketi i diskonti žele da se suprotstave ovom razvoju. Menjaće recepte vlastitih brendova i prilagođavati sastojke, prenosi derwesten.de.

Lidl je već prilagodio sadržaj šećera i soli u vlastitim proizvodima 2021. godine. Do 2025. očekuje se pad udela za 20 posto. Šećer se zamenjuje zaslađivačima i postupno se smanjuje udeo šećera. Diskont više ne želi da reklamira nezdrave, zašećerene dečije proizvode. Ostali tržišni igrači takođe učestvuju. Aldi planira da smanji masnoće, šećer i so u svojoj robnoj marki. U Rewe, Penny i Edeka, ovaj razvoj je u punom zamahu već nekoliko godina. Prema vlastitim izjavama, svi trgovci žele i dalje redovno da proveravaju i poboljšavaju sastojke svojih robnih marki.

-Potrošači koji misle da je Nutri-Score individualni prehrambeni savet u velikoj su zabludi. Svako ko kupuje samo proizvode sa zelenom oznakom daleko je od toga da čini dobro svom zdravlju-kaže Armin Valet iz potrošačkog centra u Hamburgu.

Ipak, može videti i pozitivne stvari o etiketi s peterostepenom lestvicom slova na prednjoj strani pakovanja. Potrošači mogu bolje da procene nutritivnu vrednost proizvoda jer Nutri-Score uzima u obzir važne hranljive materije kao što su šećer, so ili zasićene masti.


-Međutim, verovatno će biti stvarno dobro tek kad svi proizvodi budu međusobno uporedivi-smatra Valet. Trenutno je, međutim, svakako podsticaj proizvođačima da smanje udeo masti, šećera i soli. Među proizvođačima koji učestvuju su i neki teškaši kao što su Danone, Nestlé i Dr. Oetker.

Trenutno se ne može reći hoće li se trgovci u budućnosti odreći veće količine slatkiša. Samo je ovo već sigurno: diskonti poput Lidla i Aldija uskoro će hteti da prodaju samo dječiju hranu u atraktivnoj ambalaži, pa čak i da potpuno izostave reklame za nezdravu hranu za decu i mlade. U Engleskoj sada čak postoji zabrana reklamiranja slatkiša između 5.30 i 21 sat na televiziji/ prenosi bizportal.rs.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR