Glas Javnosti

Kako funkcioniše semafor bez zelenog svetla?

Društvo
Autor: Glas javnosti

Semafori na kružnom toku kod Brankovog mosta pušteni su u rad, a kako je objasnio gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić, radiće u špicevima, radnim danima od 7 do 10 i od 14.30 do 18.30 časova.

 U ostalom periodu biće trepćuće žuto, kada bi se trebalo pridržavati pravila koja inače važe u kružnom toku. Ipak, čak i najiskusnije vozače pravila kružnog toka umeju da zbune.

Kako za “Blic” objašnjava profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić, kristalno je jasno šta znači žuto trepćuće, a šta crveno svetlo na svetlosnoj saobraćajnoj signalizaciji. Iako je ovoga puta izostala kombinacija sa zelenim svetlom, to na vozače, prema njegovim rečima, ne treba da utiče, jer su se sa pomenutim signalima susreću svakodnevno.

– Žuto trepćuće svetlo u definiciji znači dozvoljen prolaz uz povećanu opreznost. Ako vozač nailazi na takvo mesto u kružnom toku, to je isto kao kada nailazi na takav signal na semaforu. Ista situacija je i sa crvenim svetlom, koje znači zabranjen prolaz. Tako je i u ovom kružnom toku – pojašnjava sagovornik.

Dve stvari treba da znate

On dodaje da primeri semafora sa kombinacijom žutog trepćućeg i crvenog, bez zelenog svetla, sigurno postoje i u nekim stranim državama kroz koje smo prošli bar jednom u životu.

– Upotreba ovog semafora kod Ušća ne bi trebalo da dovodi vozače u zabludu, to nije ništa čudno. Žuto trepćuće svetlo je zamena za znak obrnutog trougla koji imate u ulasku u svaki kružni tok, što znači da važi prvenstvo desne strane, kao i kada niste imali semafor. Kada vidite crveno, prolaz je zabranjen i to je sve što treba da znate – pojašnjava profesor za “Blic”.

Gradonačelnik Beograda objasnio je kako će funkcionisati semafor na novom kružnom toku.

– U „špicevima” će postojati dva svetlosna signala, crveno i trepćuće žuto, dakle, zelenog neće biti. Trepćuće žuto znači da u tom momentu imate pravo da se uključite u kružni tok, ali poštujući sva pravila kružnog toka, pravo prvenstva, pešačke prelaze i sve ono što se i do sada radilo. Crveno će suštinski menjati saobraćajca, koji je u „špicevima” morao da dođe da bi samo smanjio pritisak na kružni tok – objasnio je Šapić.

On je naglasio da je suština da ostaje sve isto kao što je i bilo, osim što je sada cilj da se da smanji opterećenje Saobraćajne policije.

Uskoro isti i na Autokomandi

On je rekao da se već uveliko priprema Autokomanda, takođe veoma opterećen kružni tok, gde će biti urađeno isto kao i na raskrsnici na Brankovom mostu.
Printscreen/yutube

– Paralelno ćemo postaviti semafore u ulicama Zorana Đinđića u Vladimira Popovića, iako očekujemo da neće biti potrebe da se uključuje najmanje godinu i po dana, dok ne bude bio gotov kružni tok ispred novog srpskog mosta i dok ne povežemo čitavu Ulicu Vladimira Popovića. Još jedna prednost kružnog toga jeste što omogućava da iz njega možete da skrenete u svakom pravcu, a što niste mogli sa prošlom raskrsnicom – istakao je Šapić.

Novi Beograd će imati 5 novih kružnih tokova

Gradonačelnik Šapić naveo je da će zona na Novom Beogradu imati ukupno 5 novih kružnih tokova, a od toga, dva su već izgrađena:

  • U Bulevaru Zorana Đinđića (izgrađen)
  • Kod Brankovog mosta (izgrađen)
  • Kod Tržnog centra “Ušće”
  • U Bulevaru Nikole Tesle
  • Ispred novog mosta koji će biti izgrađen umesto Savskog mosta

Koja su pravila vožnje u kružnom toku?

Kako objašnjava profesor Vujanić, ne shvata ko je stvorio celu “famu oko kružnog toka, jer čak i da vozač nije obučen da ulazi u kružnu raskrsnicu, zbog saobraćajne signalizacije i pravila desne strane, morao bi da zna da se snađe”.

U kružnom toku važe sledeća pravila:

  • Kružni tokovi u Srbiji su uglavnom predstavljeni znakom „ukrštanje sa putem sa pravom prvenstva“, odnosno znakom obrnuti trougao
  • Ako nema saobraćajnih znakova, onda važi standardno saobraćajno pravilo kao na svakoj drugoj raskrsnici, tj. pravilo desne strane. U ovom slučaju, prednost ima vozilo koje dolazi s desne strane (u odnosu na onoga ko se već nalazi u kružnom toku)
  • Pravilo u kružnom toku s jednom trakom vrlo je jednostavno. Prilagodite brzinu i pogledajte levo pre nego što uđete u kružni tok. Znajte da vozila koja se već kreću u kružnom toku imaju prednost u odnosu na ona koja se tek uključuju
  • Ne morate da usporavate ili stanete da biste izašli iz kružnog toka. Jedini izuzeci su kada su pešaci na pešačkom prelazu ili ako se približava vozilo Hitne pomoći, koje ste uvek u obavezi da propustite
  • Pravila su slična i kod kružnih tokova sa više traka, s tim što kretanje zavisi od horizontalne i vertikalne signalizacije, odnosno znakova. Prednost i ovde uvek imaju vozila koja se kreću unutar kružnog toka.
  • Jedno pravilo se kod nas često krši, jer vozači iz unutrašnje trake ne propuštaju one iz spoljašnje. Vozač iz unutrašnje trake (bliže ostrvu) mora da propusti vozača iz spoljne trake kao da je u pitanju klasično prestrojavanje na putu sa dve trake, i to uz obavezno davanje migavca.
  • Vozila koja se kreću u spoljnoj traci imaju prednost. Ukoliko je gužva u spoljnoj traci, pa nije moguće da se isključite možete da napravite još jedan pun krug oko ostrva
  • Obavezno koristite pokazivač pravca (migavac) pri izlasku iz kružnog toka


Glas javnosti /D04S 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR