Reč je o kineskoj aplikaciji koja brzinom munje osvaja svet. Naime, TikTok je četvrta aplikacija u svetu po broju preuzimanja, iza Fejsbuka, Instagrama i Snepčeta kao najkorišćenija društvena aplikacija u Guglovom Plej storu. Procene aktivnih korisnika variraju od 800 miliona do čak milijardu. Ovim podacima dodajemo i to da je TikTok dostupan na 34 jezika.
Video mafije traje jedva pola minute i pokazuje moć organizovanog kriminala. Uz muziku "za dušu" ljudi iz Napulja, vidi se grupa pedesetak motociklista koji jezde jedva osvetljnim ulicama grada. Ako nekome nije jasno, tu je i simbol lokalnog mafijaškog klana Kamore.
Marselo Raveduto sa Univerziteta Salerno, koji godinama proučava mafiju ističe "TikTok je postao važan za mafiju. Takvim snimcima gde se vide mladi pripadnici klana jasno se poručuje: ovde smo mi gazde."
Najviši državni tužilac Italije za slučajeve organizovanog kriminala Frederiko Kafijero de Raho deli slično mišljenje sa Marselom i naglašava da je to fenomen koji se sve više primećuje proteklih meseci i da iako ne pokazuje nasilje, cilj je da se pokažu prisustvo i snaga i da se baš iz tog razloga koriste platforme poput TikToka.
Na ovoj platformi retko ima scena nasilja. Ali video Kamore, osim moći, omladini pokazuje još nešto: mi smo kul, ovde je prava ekipa. Na drugim snimcima se mladi mafijaši hvale skupom odećom, brzim automobilima i luksuznim stanovima. Najčešće su u pozadini šlageri s juga Italije u kojima se peva o ljubavi i slobodi, ali i o poštovanju prema porodici.
Mafija ide u korak sa vremenom
Ta platforma je sve popularnija među mladima, a mafija zna da ide u korak sa vremenom. Kriminalističke stručnjake ne čudi da mafija sve više koristi TikTok. O prilagođavanju duhu vremena često je pisao i Karlo Bonini, autor više knjiga o italijanskoj mafiji.
-Velika je greška misliti da mafija 2021. godine može da opstane ako izgleda onako kao u filmu "Kum". Nema više nakrivljenih kapa i skraćenih sačmarica. Ti arhaični pokazatelji moći imaju sad drugo, moderno obličje. Mafija tako uspeva da preživi u našem dobu -, kaže Bonini.
Spektakularno se prikazuju snimci izlaska mafijaša iz zatvora i ponovnog susreta sa familijom.
Profesor Raveduto, kaže da su društvene mreže za mafiju jednako oružje kao i pištolji. -To je opasno oružje jer stvara dojam da je mafija nešto što neprestance postoji u komšiluku. Sa muzikom koja se koristi u snimcima deluju kao otmeno, u trendu i privlače lajkove mladih.-
Opasnije od pištolja
Reklama služi za mobilizaciju podmlatka. Na jednom drugom videu se maskirani mladić hvali kako svakog dana dobija 300 evra samo da čuva stražu mafijašima. Ima i snimaka na TikToku gde mafijaši osuđeni na kućni pritvor demonstrativno režu nanogice.
- Predstavljaju se kao da imaju stil života koji je nešto drugačije od običnih ljudi -, priča Raveduto i dodaje -Imetkom koji se pokazuje, prenosi se arogantna i na neki način nasilnička poruka da običan život ne može dovesti do uspeha.-
(Glas javnosti/b92)