Glas Javnosti

GSP ĆE VOZITI STRANCI?!? Usled manjka domaćih vozača, planira se dovođenje inostrane radne snage

Društvo
Autor: Glas javnosti

Zbog dugogdišnjeg problema odlaska domaćih vozača, građane Beograda počeće da voze i inostrani vozači.

Žitelje glavnog grada za mesec do mesec i po dana, uz aktuelne domaće vozače, u javnom prevozu počeće da prevoze i inostrani, saznaje „Politika” od privatnih prevoznika. U toku su, kako saznaje "Politika, „ozbiljni pregovori” o upošljavanju stranih šofera iz nekoliko različitih zemalja. Razlog za ovaj manevar prevoznika je dugogodišnji problem odlaska domaćih vozača, pa kako bi se popunila upražnjena mesta i da bi prevoz nastavio da funkcioniše nesmetano, ovaj korak je, dodaju prevoznici, bio neminovan. Oni očekuju pomoć države u „ubrzavanju procesa integracije stranih vozača”, koji će svakako za rad za srpskim volanom morati da imaju sve dozvole i znanja kao i naši vozači. Očekuje se da u početku jedina veća prepreka bude jezik jer teško da će oni vladati srpskim. 

 Ako sve bude teklo kako prevoznici očekuju, strani šoferi će biti uposleni u toku važenja letnjeg reda vožnje, koji je u subotu stupio na snagu, a koji podrazumeva od 20 do 25 odsto manje vozila. Za vikend je počeo da se primenjuje letnji red, ali radni dani su realniji pokazatelj kakvo je stanje u prevozu. Kako kažu putnici, a i naše jučerašnje iskustvo, lako se uoči da je proređen interval polazaka. Na pojedinim linijama juče su primetnije bile i gužve, na primer, na liniji 26, ali na nekima je bilo suprotno, polupraznih vozila, što je u pojedinim delovima dana bio slučaj na liniji 95 u oba smera, piše "Politika".

Zbog smanjenog broja vozila zasada se ne primećuju veće gužve u javnom prevozu u odnosu na one na koje smo navikli, kažu prevoznici i dodaju da će realnija slika biti narednih nedelja. 



Šta Beograđani misle o letnjem redu vožnje

Kada je reč o stavu Beograđana na ovu temu, tu nema iznenađenja. Kao i prethodnih godina, i 2022. veliki deo žitelja glavnog grada ističe da ne vidi smisao uvođenja letnjeg reda vožnje jer ovo nije doba SFRJ, kada se kolektivno, gotovo u isto vreme, išlo na godišnje odmore i kada se „praznio” grad. Kako podsećaju sugrađani, mnogi među njima rade uveliko u toku leta.

– Meni nije jasno kako oni koji regulišu javni prevoz ne prate kalendar obaveza Beograđana. Evo, sada se polažu i prijemni ispiti i mature, i đaci i studenti imaju potrebu za prevozom. I umesto da se s tim obavezama uskladi i red vožnje, da se zimski produži makar za još nedelju dana, oni uvode letnji – smatra sugrađanka Ranka Branković. 

 I nije samo letnji red vožnje ono što trenutno u prevozu komentarišu građani. To su i klime i rashlađivanje vozila. U dobrom delu vozila one rade, ali nije ni mali broj vozila koja klime nemaju uopšte ili su one neispravne, pa je jedini spas otvaranje prozora. Nepostojanje klima ili njihova neispravnost uglavnom su obeležje dosta starih vozila GSP-a, dok je kod privatnika druga priča. I na njihovim linijama ima neklimatizovanih vozila, ali to je ili kada vozač zaboravi da upali klimu ili kada je ona trenutno u kvaru. Vozila privatnika klime svakako moraju da imaju jer je to obaveza koju privatnici, za razliku od GSP-a, imaju po ugovoru sa gradom. Na sve to, privatni prevoznici za razliku od najvećeg gradskog prevoznika, imaju u proseku znatno mlađi vozni park, a samim tim i klimatizovana vozila.

Na terenu su aktuelne i kontrole prevoznika kada je reč o radu klima, ali i dalje je šarolika slika u vozilima kada se radi o klimatizovanosti. I dalje od sreće putnika zavisi hoće li ući u prijatno rashlađeno vozilo ili u pretoplo. Tome kumuju i građani koji uporno u klimatizovanim vozilima otvaraju prozore, što ne sme da se radi jer takav manevar em što potire efekat klime, em šteti vozilu. Kako prevoznici naglašavaju, na sve to efekat rashlađivanja, koliko god da je klima uključena, manji je na linijama na čijoj trasi su stanice na 300 do 400 metara, to jest kada se često otvaraju vrata. Pogotovu po vrućinama kao što su aktuelne. 



Prevoznici čekaju korekciju cene usluge

Prevoznici koji učestvuju u javnom gradskom saobraćaju podneli su zahtev gradu za povećanje cene prevozne usluge koja se, po ugovoru koji imaju s prestonicom, može uskladiti i korigovati dva puta godišnje ukoliko se za to steknu uslovi. Kako kažu prevoznici s kojima smo razgovarali, cene njihovih troškova već duže rastu, naročito cena goriva. Oni, dodaju, razumeju da je moralo da se sačeka konstituisanje i formiranje vlasti u gradu, ali sada već od gradonačelnika Aleksandra Šapića očekuju da to odobri. Jer, dodaju, može doći do kolapsa u javnom prevozu ako se ne nađe rešenje i ukoliko se ne poveća cena prevozne usluge. Podsetimo, povećanje cene koje traže prevoznici nije poskupljenje karte za putnike, već uvećanje cene prevoza po pređenom kilometru.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR