Glas Javnosti

Ekspo važniji od ljudskih života: Zašto se na brzinu usvajaju samo tri odredbe Zakona o bezbednosti saobraćaja?

Društvo
Autor: Glas javnosti

Od brojnih nagoveštavnih izmena koje se odnose na korekciju zakona o bezbednosti saobraćaja u ad hok skupštinsku proceduru stigle su samo tri.

Vlada bez mandata ugurala je među predloge jedan koji je izazvao polemiku među poznavaocima oblasti saobraćaja jer je pisan tako da se iza svake reči krije samo jedna - EXPO. Ko će moći da uvozi posebna građevinska vozila i po kojoj proceduri, a bez obaveze da podleže kontroli brojnih merila od ekolologije do dodatne bezbednosti, i zašto je sve bilo toliko hitno, Đuro Svilar.

Na dnevnom redu prvog prolećnog zasedanja Narodne skupštine više od 60 tačaka i različitih zakona u redu za usvajanje. Među njima i ko zna koji po redu, predlog izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja. Među tri odredbe najinteresantnija ona koja se tiče specijalnog statusa za vozila koja se koriste za, kako piše u Zakonu, realizaciju kapitalnih projekata od interesa za Republiku Srbiju, odnosno vozila koja se koriste za delatnosti od opšteg interesa.

„Nije sporno da se u određenim slučajevima dozvoli uvoz vozila koja nema svu potrebnu dokumentaciju, pričamo o specijalnim vozilima, dakle vozilima koja se ne proizvode serijski, već za određene specijalne namene. Međutim problem je što isto takvo vozilo može da uveze neko za potrebe projekta od nacionalnog značaja, a isto takvo vozilo ne može da uveze neko ako hoće da sagradi sebi kuću, ili hotel ili fabriku. 10:11, 8:36 Zakon ne definiše o kakvim se vozilima radi, niti s obzirom na vlasništvo, niti s obzirom na namenu“, kaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

„Vlada ponovo predlaže zakon gde se propisuju posebna pravila samo za neke od projekata i pri svemu tome ne daje jasan odgovor kakve su posledice. Da li su ta pravila koja se sad neće primeniti kod ovih vozila za projekte od nacionalnog značaja, da li su ta pravila inače potrebna, jer ako nisu onda ih treba ukinuti za sve, a ako jesu, onda treba jasno predočiti koji rizici nastaju usled toga što se ona neće poštovati u ovom slučaju“, ističe Nemanja Nenadić iz Transparentnosti Srbije.

Te 2014. godine kada je uvedena praksa ispitivanja da li su vozila napravljena u skladu sa tehničkim normama, obrazloženo je da se homologacija uvodi radi povećanja bezbednosti saobraćaja. Zašto se onda to ne odnosi i na vozila koja se koriste u projektima koje vlada proglasi da su od posebnog nacionalnog interesa, kao što je Expo? Znači li to da će se za Expo, vozila uvoziti mimo procedura koja važe za sve ostale? Može li se očekivati da će firme koje su bliske vlasti i koje u većini slučajeva dobijaju poslove na projektima od nacionalnog značaja, doći do mašina o trošku države?

„Ne. Mislim da ne, iz razloga što smo i do sada imali mogućnost da se pojedina vozila sa stranim kompanijama privremeno registruju ovde, a da pritom ne zadovoljavaju homolagacione uslove za evropski kontinent i njihova upotreba je bila vezana isključivo za realizaciju projekta i po završetku projekta, odnosno po završetku ugovora ta vozila su morala da napuste teritoriju Republike Srbije“, kaže Milan Božović, stručnjak za bezbednost saobraćaja.

„Podaci o vozilima koja su uvezena i inače se ne objavljuju, pošto je reč o aktivnostima pojedinih privatnih firmi koja rade na tim projektima i stranih kompanija. Ono što bi vlada mogla da uradi, a što se ne vidi da li će biti učinjeno, bi bilo da objavi o kojim vozilima je reč, a koja nisu prošla standardnu proceduru, na osnovu redovnih zakona, već su uvezena u Srbiju na osnovu olakšica koje se predviđaju ovim izmenama zakona“, kaže Nenadić.

Još jedan problematičan predlog izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja, odnosi se na vozila policije, vojske i službi bezbednosti, koja se ovim izuzimaju od obaveze homologacije.

„To je jako problematično jer bi ukoliko npr. na nakoj javnoj nabavci kriterijum bude samo cena, mogli da dođemo do toga da se MUP oprema vozilima nekog nepoznatog kineskog ili indijskog proizvođača koji ne ispunjava osnovne bezbednosne karakteristike ili da se prosto rezervni delovi ugrađuju u obična patrolna vozila MUP-a“, upozorava Okanović.

Ipak, izmena Zakona, koju oni koji se bave bezbednošću saobraćaja ocenjuju kao dobru, jeste ona koja se odnosi na mogućnost privremenog oduzimanja vozila i maloletnim vozačima koji su višestruki počinioci ozbiljnih saobraćajnih prekrašaja.

Glas javnosti/N07S

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR