U saopštenju je istaknuto da „tri zakon štite prava potrošača i sprečavaju turističke agencije da građanima „uvale“ rizična zamenska putovanja, za šta nemaju pravo ni po Uredbi o zamenskim putovanjima, niti za njih mogu da garantuju, s obzirom na činjenicu da niko ne može da predvidi dalje ponašanje državnih organa zemalja koje su turističke destinacije građanima Srbije“.
Uredba o zamenskim putovanjima, koje je doneta krajem aprila, u tački 2. je definisala da se ona odnosi na otkazana turistička putovanja koja su plaćena delimično ili u celosti do dana 15. marta 2020. godine.
„Mnogi aranžmani za Grčku su plaćeni nakon tog datuma i agencije nemaju pravo da se pozivaju na Uredbu, već su dužne da putnicima, na njihov zahtev, u celosti vrate uplaćena sredstva“, poručili su iz Udruženja.
Takva obaveza agencija je predviđena članom 106. Zakona o zaštiti potrošača, koji je krovni u ovoj oblasti i čije odredbe se ne mogu umanjiti niti jednim drugim pravnim aktom.
Putnici koji su aranžmane platili posle 15. marta 2020. godine, imaju pravo na povraćaj novca u roku od 15 dana i na osnovu Člana 68. stav 1. tačka 6. Zakona o turizmu.
„Efektiva“ kaže da, ukoliko agencija odbije da vrati uplaćeni iznos, putnik može žalbom da se obrati turističkoj inspekciji i da preko udruženja potrošača pokrene potrošački spor u kojem nema trošak plaćanja sudske takse.
(Izvor: Danas)