Međutim, u Ministarstvu unutrašnje i spoljne trgovine rekli su za "Politiku" da bi mogao da zaživi ovaj registar potrošača koji ne žele da primaju pozive ili poruke, u okviru promocije i prodaje telefonom, potrebno je da se donese pravilnik kojim bi se bliže propisao način upisa i ispisa, korišćenja i vođenja registra, piše portal Ekapija.
U tom smislu, kako navode, radna grupa formirana od strane svih zainteresovanih: predstavnici ministarstava, Republičke agencije za elektronske komunikacije i poštanske usluge – RATEL, predstavnika operatora elektronskih komunikacionih usluga i Saveta stranih investitora, sačinila je nacrt pravilnika. On predstavlja polaznu osnovu za izradu tehničke specifikacije potrebne za raspisivanje javnog poziva za pribavljanje IT rešenja kojim bi se uspostavio ovaj registar, kažu u Ministarstvu trgovine. Napominju da je nabavka i implementacija u nadležnosti RATEL.
U međuvremenu ne prestaju uporni telefonski pozivi, promocije i targetiranje starijih koji se lakše odlučuju na ishitrenu kupovinu.
I redakcija Politike u ovoj godini dobila je upravo najveći broj prigovora potrošača zbog nemogućnosti da odustanu od ovakvih kupovina.
Poslednji slučaj završio je na sudu u Subotici, gde je penzionisan lekarka, nedavno na promociji kupila aparat za masažu stopala po ceni od 1.390 EUR.
– Odmah sam shvatila je da ovaj proizvod nema praktično nikakvu funkciju. Istog momenta sam htela da odustanem. Tada počinju problemi, posle upornih poziva firme i zahteva da vrati proizvod usledila su njihova ubeđivanja da nastavim da ga koristim i da ću videti efekte – priča ona.
– Ako potrošaču nije uručen obrazac za odustanak, ima rok od godinu dana da odustane – kažu u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS). Kako navode prigovori zbog ovih problema, na terenu se mogu videti različiti ugovori i načini da se potrošač prevari.
– Dosetili su se i da navedu da svojim potpisom na ugovoru potrošač potvrđuje da mu je obrazac za odustanak uručen, a zapravo nije. Kupci često ne pročitaju do tančina ugovore. Naknadno je teško utvrditi ko je u pravu ako postoji potpis kupca – rekao je Mladen Alfirović, pravni zastupnik NOPS-a. Napominje da je izgled obrasca propisalo Ministarstvo trgovine podzakonskim aktom.
On kaže da je uspostavljanje registra "Ne zovi" neophodno i da se poslom telemarketinga i prodaje putem organizovanja promocija i dalje bavi veliki broj firmi u Srbiji, kao i da su prigovori na njihov rad veoma česti.