Glas Javnosti
Posta

Danas početak radova na gradnji zgrade glavne železničke stanice u prestonici

Društvo
Autor: Glas javnosti

Prošlo je punih 45 godina kako su radnici na "Prokopu" počeli radove na budućoj železničkoj stanici. Iako nezavršena, u međuvremenu je ona postala glavna - stanica "Beograd centar".

Gradilište se danas ponovo otvara. Konačno će se stanica videti i nad zemljom. Ovog puta radovi bi trebalo da traju dok se ovaj višedecenijski projekat ne privede kraju. Kako sada stvari stoje, stanična zgrada će biti gotova za godinu i po, ali čitav kompleks i pristupne saobraćajnice - i koju kasnije.

Buduća zgrada imaće 5.650 kvadratnih metara, a vrednost radova se procenjuje na 1,77 milijardi dinara. Partner države u ovom poduhvatu je kompanija "Rejlvej siti". Država ulaže zemljište i omogućava gradnju na već izgrađenim objektima i svim parcelama u svom vlasništvu na železničkoj stanici. Zauzvrat privatni partner gradi staničnu zgradu, komercijalne sadržaje i parkinge. Nadležni očekuju da će projekat potpuno promeniti ovaj deo grada.

- Vraćamo železnicu na saobraćajnu mapu ove zemlje i za Grad Beograd će biti jedan trijumf izgradnja ove železničke stanice - poručio je nedavno ministar građevinarstva Tomislav Momirović.

- Ne radi se ovde samo o glavnoj železničkoj stanici, već i o razvoju potpuno novog dela Beograda i velikim investicijama koje će pratiti glavnu železničku stanicu i razvoju potpuno novog urbanog centra. Širimo Beograd, investiramo u nove sadržaje. Polako, posle 50 godina velikih planova i nekoliko godina zaista napornog rada, počinjemo da gradimo železničku stanicu koja će biti jedna od najlepših u Evropi. Počinjemo sa radovima na izgradnji stanične zgrade "Prokop". Nakon kompletne izgradnje železničke stanice, a tu govorimo o periodu kraćem od godinu i po dana, formiraće se novi poslovni i rezidencijalni centar u samom centru Beograda.

Stručnom terminologijom Ministarstva građevinarstva objašnjeno je da je do sada završena faza 1 i međufaza projekta izgradnje železničke stanice "Beograd centar".

- Rekonstruisani su saobraćajni, građevinski i elektrotehnički infrastrukturni kapaciteti za prijem, otpremu i upravljanje saobraćajem vozova - preciziraju u Ministarstvu građevinarstva.

- Obezbeđeni su uslovi za organizaciju putničkog saobraćaja na teritoriji beogradskog železničkog čvora. Trenutno je u realizaciji faza 2 projekta, koja je, radi lakšeg sprovođenja, podeljena u tri etape. U toku su finalni radovi na izvođenju prve etape koja predviđa postavljanje kompletne ploče, za šta je iz budžeta Srbije izdvojeno oko 11 miliona evra. Završetak prve etape je u avgustu. Druga etapa obuhvata projektovanje kapaciteta staničnog kompleksa "Beograd centar" ispod centralnog dela ploče koji u svom sastavu ima sve službene i tehničke sadržaje kao i servisne funkcije za putnike koji pristupaju stanici sa donjeg staničnog trga.

U pitanju su poslovi na izgradnji prvog i drugog staničnog koloseka sa pripadajućom kontaktnom mrežom i peronom, fasade, zidovi i instalacije u prostorijama ispod centralne ploče, sa uređenjem i opremanjem unutrašnjeg prostora sa svim objektima uključujući i prostore prvog staničnog perona.

- Novac za prilagođavanje tehničke dokumentacije i izvođenje radova u vrednosti od oko 25 miliona obezbeđen je u okviru Projekta modernizacija železničkog sektora - prva faza, koji se finansira sredstvima Svetske banke i Francuske agencije za razvoj - kažu u Ministarstvu.

- Početak radova ispod dela ploče se očekuje sredinom sledeće godine i planirano je da traju godinu i po dana. Treća etapa obuhvata zajedničku izgradnju stanične zgrade sa drugim komercijalnim sadržajima. Dosadašnji radovi, kao i radovi u okviru prve i druge etape izvode se prema tehničkoj dokumentaciji koju je izradio Saobraćajni institut CIP.

Radovi koje izvodi strateteški partner izvodiće se po projektu koji je izradio konzorcijum firmi na čelu sa "PFB dizajn".

UZELI I KUVAJTSKI KREDIT

ZA gradnju "Prokopa" uziman je i kredit. Srbija se krajem 2012. godine zadužila oko 25 miliona evra kako bi se nastavili radovi. Zajam nam je dao kuvajtski Fond za arapski ekonomski razvoj. Najavljivano je da će se od istog investitora tražiti pozajmica i za gradnju stanične zgrade, ali se, ipak, našao zainteresovani privatni partner.

PREUZIMAO POLASKE

"BEOGRAD centar" je postao glavna železnička stanica 10. decembra 2017. godine, kada je počeo da važi tada novi železnički red vožnje. Do Savskog trga tada su vozila samo tri para vozova između Beograda i Novog Sada i međunarodni putnički saobraćaj. Pola godine kasnije, "Prokop" je preuzeo većinu polazaka iz centra grada, a vozovi za Bar su kretali iz Topčidera. I ta je stanica, međutim, zatvorena oktobra prošle godine, pa su i ovi polasci prešli u "Prokop".

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR



 
 

HOROSKOP