U toku je zaključivanje ocena zbog ranijeg završetka školske godine nakon tragedije koja se trećeg maja dogodila u Srbiji. Kraj nastave je 6. juna u svim školama u Srbiji, a deca će bez obzira na to moći da učestvuju u vannastavnim aktivnostima do 20. juna. Jedna od čestih situacija u kojoj se nastavnici nerado nalaze jeste zaključivanje ocene iz vladanja onim đacima koji nisu u tom pogledu pokazali najbolje rezultate, a mnoge zanima da li ocena iz vladanja ulazi u prosek?
Kako piše u Pravilniku o ocenjivanju učenika u osnovnom obrazovanju i vaspitanju, koji može da se pronađe na sajtu Pavnog informacionog sistema Republike Srbije, vladanje se ocenjuje najmanje dva puta u toku polugodišta.
Kako se navodi, ocena iz vladanja ne ulazi u prosek za đake od prvog do petog razreda, ali za đake od šestog do osmog ulazi, i ocenjuje se brojčano. Takođe za učenike srednjih škola, ocena iz vladanja ulazi u prosek. Krajem aprila ove godine razmatralo se da ocena iz vladanja bude deo opšteg proseka već i za učenike od petog razreda.
"Osetila se potreba u jednom trenutku kroz praksu delovanja i rada u školi da ocena iz vladanja mora da ima mnogo jači vaspitni uticaj. Do sada je bilo od šestog razreda da ocena iz vladanja ulazi u prosek. To će sada biti od petog. Mislim da nije loše afirmisati takvu jednu vaspitnu meru", rekao je tad Milan Bajić, direktor OŠ "Josif Pančić".
Takođe, đacima se najčešće ocena smanjuje zbog neopravdanih časova, kao i zbog nasilja u školi, pa je tadašnji ministar prosvete Branko Ružić rekao: "U skladu sa zaključcima Radne grupe za prevenciju nasilja predloženo je da se vladanje učenika od 5. do 8. razreda ocenjuje brojčano i da ta ocena ulazi u prosek", naveo je ministar tada.
Zaključna ocena iz vladanja
Kako piše u Pravilniku zaključnu ocenu iz vladanja, na predlog odeljenjskog starešine, utvrđuje odeljenjsko veće. Zaključna ocena iz vladanja utvrđuje se na osnovu ponašanja učenika u celini, imajući pri tom u vidu i angažovanje učenika u vannastavnim aktivnostima, u skladu sa školskim programom (slobodne aktivnosti, učenička zadruga, zaštita životne sredine, zaštita od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja, i programi prevencije drugih oblika rizičnog ponašanja, kulturna aktivnost škole), procenjivanjem njegovog ponašanja i izvršavanja obaveza propisanih zakonom, a naročito na osnovu odnosa prema: