Glas Javnosti

Da li lou kost kompanije nezakonito deru putnike na ručnom prtljagu?

Društvo
Autor: Glas javnosti

Evropske potrošačke organizacije optužuju lou kost avio-kompanije da nezakonito iškorišćavaju putnike skrivenim troškovima za ručni prtljag.

U Španiji je njih pet kažnjeno sa 179 miliona evra

Putnici širom Evrope sve češće se bune zbog visokih i često nepredvidivih troškova koje lou kost avio-kompanije naplaćuju za nošenje ručnog prtljaga, posebno kod niskobudžetnih prevoznika kao što su Rajaner (Ryanair), Izidžet (EasyJet) i Vizer (Wizz Air),

Zbog dodatnih taksi, odnosno skrivenih troškova, Španija je odlučila da kazni pet aviokompanija koje su putnicima dodatno naplaćivale ručni prtljag, a borba sa tom praksom avio-prevoznika prešla je i na druge zemlje.

Borba protiv niskobudžetnih kompanija

Evropske potrošačke organizacije zatražile su intervenciju Evropske unije uz optužbe da avio-kompanije iškorišćavaju potrošače i ignorišu presude najviših evropskih sudova. Njih 1 pridružile su se pravnoj borbi Španije protiv niskobudžetnih aviokompanija koje neprekidno naplaćuju veći ručni prtljag, piše Nova ekonomija.


Akciju je pokrenula kazna od 179 miliona evra koju je u novembru 2024. godine španski ministar za zaštitu potrošača Pablo Bustinda izrekao za pet kompanija zbog praksi koje se smatraju nepoštenim kao što je dodatno naplaćivanje ručnog prtljaga.

Šta kažu pravila

Pravila o veličini torbi koje se mogu uneti u kabinu sve su stroža, a cene za dodatne torbe variraju u zavisnosti od avio-kompanije i rute.

U slučaju Rajanera putnici mogu besplatno da unesu manju torbu koja staje ispod sedišta, ali ukoliko osoblje proceni da je torba veća od dozvoljene kazna je 60 funti. Za veću kabinsku torbu putnici plaćaju između šest i 36 funti u zavisnosti od destinacije, dok je dodatna naplata 75 funti ako je torba prevelika.

Šta bi avionska karta trebalo da podrazumeva

Agustín Rejna iz evropske krovne potrošačke organizacije izjavio je da je krajnje vreme da se u EU zakonima jasno definiše šta osnovna avionska karta treba da uključuje – uključujući ručni prtljag razumnih dimenzija.

Takođe, traži se preciziranje veličine i težine „razumnog prtljaga“ kako bi se izbegle neizvesnosti i dodatni troškovi na aerodromu.

Iako presude iz Španije nisu obavezujuće za ostale zemlje EU, niti za Veliku Britaniju, one bi mogle poslužiti kao primer i pokrenuti širu pravnu debatu.


Neki pravnici ocenjuju da se može očekivati veći nivo zaštite potrošača, ali da bi to moglo dovesti i do viših cena karata, čime se opet vraća teret na putnike.

Direktorka lobističke grupe Airlines for Europe (A4E) Ourania Georgoutsakou odgovorila je na ove optužbe da bi promena pravne prakse „smanjila izbor potrošača i naterala sve putnike da plaćaju usluge koje možda i ne žele,“ jer bi obavezivanje svih na ručni prtljag nateralo „do 50 miliona putnika samo u Španiji da plate za nešto što im nije potrebno.“

Glas javnosti/V08S 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR