Glas Javnosti

Čeka se odluka NBS: Ko će obeštetiti putnike za neiskorišćena putovanja zbog pandemije

Društvo
Autor: Glas javnosti

Nekoliko hiljada putnika koji su pre korone uplatili letovanje, do dana današnjeg niti su otišli na more, niti su im agencije vratile novac. Kome se žaliti kada se agencija pozove na višu silu?

Dragoljub Maksimović uplatio je ceo iznos za letovanje u Grčkoj 2020. godine. Zbog pandemije aranžman je otkazao, ali novac nikada nije dobio natrag. U osiguravajućoj kući su mu rekli da je njegov zahtev za nadoknadu štete neosnovan. Pozvali su se na višu silu.

"Gde sam ja napisao prigovor vezano za to i dostavio im još jedan dokument, vaučer u kome jasno piše da vaučer može da se iskoristi do kraja 2021. godine i ukoliko se ne iskoristi u 2021. nebitno da li ga mi ne iskoristimo, ili agencija, ne može da nam izađe u susret i ponudi drugo puovanje, agencija je dužna da nam do 15. januara 2022. godine, odnosno bila je dužna da nam isplati novac koji smo uplatili. Čekali smo mesec dana na odgovor, pošto još ništa nismo dobili, sledeći korak je da se obratimo Narodnoj banci", kaže Maksimović.

Iako svaka turistička agencija mora da ima polisu osiguranja koja je putnicima garancija da će im novac biti vraćen ako ne odu na putovanje, veliki je broj onih koji nisu ni otišli na odmor niti dobili novac nazad. Tako je u osiguravajuću kuću Triglav stiglo više od 1200 zahteva za nadoknadu štete.

"Putniku se isplaćuje kompletan iznos isplaćenog aranžmana, osim u slučaju da zbir oštetnih zahteva prevazilazi iznos sume osiguranja iz polise. U tom slučaju se utvrđuje procenat pokrivenosti sume osiguranja i taj procenat se primenjuje pri isplati svakog oštetnog zahteva", objašnjava direktorka službe za ljudske resurse pravne i opšte poslove u osiguravajućoj kući "Triglav" Aleksandra Živanović.

One agencije koje ne žele da vrate novac putnicima najčešće se pozivaju na višu silu, kao što je pandemija. Da bi štetu naplatio, putnik je dužan da dostavi pisani zahtev osiguravajućoj kući za obeštećenje i sve dokumente koji dokazuju da je uplatio odmor na koji nije otišao.

Ako vam iz bilo kog razloga, pa i više sile, osiguravajuća kuća kod koje je agencija osigurana odbije zahtev za naknadu štete, obratite se Narodnoj banci Srbije.

"Kada govorimo o višoj sili, to je stvar koja je verovatno predviđena opštim uslovima osiguranja, nisam siguran da je to validna stvar. O tome poslednju reč traba da kaže Narodna banka Srbije, odnosno odeljenje Narodne banke Srbije koje se bavi proverom rada osigurajućih kuća. U tom smislu jeste pretpostavka da treba uputiti prigovor Narodnoj banci Srbije i da sačemamo odgovor i da vidimo da li će staviti na reviziju. Dakle da neće biti prihvaćen taj osnov više sile, ili će eventualno Narodna banka uputiti mogućnost osiguravačima da na taj način mogu da izbegnu ovu vrstu obaveze", kaže direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije Aleksandar Seničić.

Neke agencije su otišle u stečaj kada su zbog pandemije zatvarane granice i otkazivani aranžmani. To dodatno otežava naplatu štete, pa oštećeni putnici moraju da budu strpljivi i uporni kako bi zaštitili svoja prava.

"Najveće nerazumevanje jeste oko toga kada imate polisu osiguranja ona nije bezslovna, bilo koja polisa, pa tako i osiguranja od insolventnosti odnosno o ulaska u stečaj turističkih agencija. Ukoliko je poslovanje bilo potpuno regularno, ukoliko se to utvrdi u procesu utvrđivanja putem revizije pretpostavljam od strane osiguravjaućih kuća, u tom slučaju dolazi do isplate svih potraživanja, mi ta iskustva imamo", kaže .

Procenjuje se da je od početka pandemije oštećeno nekoliko hiljada putnika i da je vrednost neiskorišćenih putovanja u agencijama između dva i tri miliona evra. Najveći broj zahteva za vraćanje novca odnosi se na akontacije, a konačnu odluku donosi Narodna banka Srbije.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR