Kada je srednja škola Australian Christian College iz predgrađa Melburna uvela zabranu korišćenja mobilnih telefona na kampusu, razlog nije bio samo disciplina. Direktori su navodili da su sukobi među učenicima sve češće počinjali onlajn, da je pažnja opadala. Nastavnici su upozoravali da decu „remete notifikacije na telefonima, da teže prate predavanja, da su im misli na telefonima iako ne gledaju u aparate i da ih sve to mentalno iscrpljuje i remeti koncentraciju“ naveli su za The Guardian Australia.
„Kada je telefon u blizini, um učenika je samo napola prisutan u učionici“, rekao je direktor škole, Kejleb Piterson. „Hteli smo da im vratimo punu pažnju.“
Zabrana telefona u školama, koja nalaže da se uređaji drže u torbama ili ormarićima i oduzimaju ako se vide tokom časa, sada je na snazi u gotovo svim australijskim državama. Prva je bila Viktorija 2020. godine, a do 2024. joj se pridružile Zapadna Australija, Novi Južni Vels, Južna Australija, Tasmanija i Kvinslend.
Roditelji i političari su odluku pozdravili, verujući da će „manje telefona značiti više fokusa i manje ometanja“. Iako su stručnjaci u početku bili skeptični, rezultati su, barem prema izjavama i školskog kadra i uečnika, vidljivi.
„Od zabrane primećujemo da lakše počinje nastava, manje je prekida i bolji je tok nastave. Na odmoru učenici ponovo razgovaraju, druže se i više komuniciraju i sa nastavnicima,“ rekao je Piterson.
anketa je pokazala da gotovo 1.000 direktora javnih škola u Novom Južnom Velsu i dalje podržava zabranu, čak njih 95 odsto, 81 odsto tvrdi da je poboljšano učenje, a 86 odsto da su učenici društveniji i manje ometeni. Podatke je objavio South Australia Education Department, istraživanje o uticaju zabrane telefona.
U Južnoj Australiji 70 odsto nastavnika kaže da učenici sada bolje prate nastavu, a 64 odsto je potvrdilo da primećuje manje „kritičnih incidenata“ u školi.
Ipak, nisu svi saglasni.
Za The Guardian Australia, Rukaja, učenica koja je završila školu 2024. godine, smatra da su zabrane bile „preterane“. „Telefon nam daje osećaj sigurnosti,“ rekla je. „Kada ga oduzmu, samo se stvara više stresa i nervoze.“
Drugi učenici pak misle suprotno. Jedanaestogodišnja Ejmi iz Sidneja veruje da je zabrana „izjednačila teren“, jer više nije bilo varanja na ispitima, dok su se „hronični onlajn“ učenici više uključili u stvarne razgovore. „Osećamo se sigurnije jer nema straha da će neko tajno slikati ili širiti fotografije,“ kaže ona.
pixabay
Slično misli i Ajiša iz privatne škole u Sidneju: „Otkako nemam telefon na času, imam bolju pažnju i bolje rezultate.“
Direktor elitne javne škole u Melburnu, Toni Mordin, kaže da zabrana ima jasne prednosti: manje ometanja, više koncentracije, manje sajber nasilja.
„Ali treba da priznamo i šta smo izgubili,“ napomenuo je. „Telefoni su moćni alati – mogu da čuvaju nastavne materijale, fotografišu eksperimente, snimaju projekte i koriste obrazovne aplikacije. Sada se više oslanjamo na stare metode i školske računare.“
Profesor Nil Selvin sa Univerziteta Monash smatra da je zabrana „popularna, ali ne i naučno proverena“.
„Škole su postale simbol šireg društvenog straha od tehnologije,“ rekao je.
„Ali, deca provode mnogo više vremena van škole. Prava tema treba da bude kako roditelji i porodice upravljaju korišćenjem uređaja kod kuće.
Nedavna istraživanja iz Ujedinjenog Kraljevstva pokazala su da nema značajne razlike u mentalnom zdravlju, snu ili uspehu učenika u školama sa i bez zabrane telefona.
Zabrane nisu čarobno rešenje,“ dodao je Selvin. „One mogu da pomognu, ali nisu dovoljne same po sebi.“
Piterson priznaje da zabrana nije „srebrni metak“ i sama po sebi ne može da reši kompleksan problem, ali ističe da je ključna za stvaranje zdravog okruženja: „Kada se kombinuje sa programima digitalne pismenosti i podrške mentalnom zdravlju, donosi rezultate.“
U njegovoj školi, merenja su pokazala pad nivoa stresa i psihološke napetosti. Učenici sami kažu da im zabrana „daje predah“ priliku da se odvoje od ekrana.
Dve godine kasnije, australijske škole bez telefona pokazuju da manje tehnologije ne znači manje učenja. „Naprotiv. Možda smo tek počeli da otkrivamo koliko fokus, mir i razgovor uživo znače u vremenu kada smo svi stalno onlajn“ naveli su psiholozi istraživači iz Centra za obrazovnu statistiku i evaluaciju rezultata, NSW Department of Education.
Glas javnosti /B07S