Glas Javnosti

VAPAJ VIŠE OD 3.000 NASTAVNIKA! Zaštitite srpski, naša deca svoj jezik uče NAJMANJE u EVROPI

Društvo
Autor: Glas javnosti

Učenici u Francuskoj imaju čak deset časova francuskog jezika nedeljno, što je dva i po puta više nego što srpska deca uče srpski jezik.

Đaci u osnovnim i srednjim školama u Srbiji imaju najmanji broj časova srpskog jezika i književnosti u Evropi, u proseku samo četiri nedeljno!

Njihovi vršnjaci u Francuskoj imaju dva i po puta više časova francuskog, čak deset nedeljno. Odmah iza njih su Austrijanci sa devet časova nemačkog i Poljaci sa sedam časova.


Domaći stručnjaci upozoravaju da je manji broj časova srpskog jezika i književnosti doveo do toga da naša deca ne znaju da govore i izražavaju svoje misli i osećanja, broj reči kojima se služe jako je mali, a rezultati testova male i velike mature već godinama su poražavajući.


Zbog toga je Društvo za srpski jezik i književnost Filološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu podnelo inicijativu Ministarstvu prosvete sa više od 3.000 potpisa prosvetnih radnika za uvođenje natpredmetnog statusa srpskog jezika i književnosti što, između ostalog, podrazumeva povećanje broja časova u osnovnim i srednjim školama.

- Traži se povećanje za po jedan čas u svim osnovnim i srednjim školama. To je dovoljno za početak. Rezultate svakako ne možemo videti odmah, mora da prođe neko vreme, a onda ćemo videti da li se situacija popravila - kaže za Informer Jasna Janković, profesorka srpskog jezika i član Nacionalnog prosvetnog saveta.


Ona dodaje da u Srbiji đaci do petog razreda osnovne škole imaju pet časova, a da taj broj s višim razredima pada na četiri časa nedeljno.

- U srednjim stručnim školama srpski jezik svodi se na samo tri časa nedeljno, a u dualnom obrazovanju na samo dva časa. Možda najdrastičniji podatak jeste taj da se na studijama stranih jezika na domaćim fakultetima ne predaje maternji jezik! Nešto je bolja situacija u gimnazijama, ali nedovoljno dobra - kaže Jankovićeva.


Ona navodi da se u Srbiji već 18 godina radi međunarodno PISA testiranje učenika i da se godinama nalazimo na 45. mestu od 79 zemalja sveta. Od šest prolaznih ocena koje postoje na ovom testu, učenici iz Srbije ocenjeni su dvojkom za razumevanje pročitanog teksta!?!

- Moramo nešto da promenimo! I rezultati male mature pokazuju nam da đaci ne znaju srpski jezik, ne znaju šta znači reč buzdovan?! Što je najgore, nije u pitanju samo neznanje maternjeg jezika, već ono sa sobom povlači i nerazumevanje drugih predmeta. Koliko je važno poznavanje srpskog jezika vidi se u praksi, gde su učenici koji dobro vladaju maternjim jezikom spremniji za učenje svakog drugog gradiva. U suprotnom, oni ne razumeju nastavu ostalih predmeta i nisu u stanju da objasne ono što su čuli ili učili - napominje Jankovićeva i dodaje:


- Koliko je situacija alarmantna, pokazuje podatak da je čak jedna trećina petnaestogodišnjaka u Srbiji funkcionalno nepismena! Oni ne znaju oba pisma, mešaju ćirilicu i latinicu, ne znaju osnovne računske operacije. To najbolje pokazuje koliko naša deca ne znaju srpski jezik - dodaje Jankovićeva.

Kao odgovor na inicijativu, Ministarstvo prosvete zatražilo je od nadležnih institucija predlog kako da se poboljša aktuelni status predmeta srpski jezik i književnost. Međutim, oni smatraju da samo povećanje nedeljnog fonda časova srpskog jezika i književnosti neće značiti automatski i kvalitetniju nastavu i omogućiti bolje rezultate u funkcionalnom opismenjavanju učenika u osnovnom i srednjem obrazovanju.


- Nastavnik je taj koji ima ključnu ulogu u ostvarivanju kvalitetnog obrazovanja. Planovi i programi nastave i učenja jesu važni, ali u ostvarivanju njihovih željenih dometa presudnu ulogu ima nastavnik na svim nivoima obrazovanja. Zbog toga smatramo da je ključni izazov da se uspostavi uspešniji sistem razvoja nastavnog kadra - navedeno je u odgovoru resornog ministarstva.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR