Glas Javnosti

"Bla Bla Car" u Srbiji: Ušteda ili nelegalan prevoz?

Društvo
Autor: Glas javnosti

Sve više ljudi u Srbiji koristi "Bla Bla Car" kao jeftinu alternativu autobusima i vozovima. Ali dok jedni hvale uštedu i praktičnost, drugi se pitaju - da li je ovakav prevoz potpuno legalan. Gde je granica između deljena troškova i nelegalnog prevoza putnika?!

Putovati udobno, brzo i povoljno – zvuči kao dobitna kombinacija. Upravo to nudi „Bla Bla Car“ platforma za deljenje prevoza koja povezuje vozače i putnike na istim rutama. Umesto skupih autobuskih i voznih karata, putnici dele troškove goriva i zajedno putuju. Ovaj način putovanja postaje sve popularniji i u Srbiji, naručito među mladima i onima koji često putuju između gradova.


Dosta je jeftiniji od klasičnog javnog prevoza i kada se ide preko platforme uglavnom se dogovorimo sa vozačima gde će nas pokupiti i ostaviti. Uopšte nije kao javni prevoz. Sa druge strane, mi tu delimo troškove zaista jste svako iskustvo bilo prijatno. Svako od korisnika može da vidi ko je vozač, kakve su mu ocene i na osnovu toga odluči da li će ići sa tim vozačem, ili ne. Uvek su putnici bili prijatni, pričamo lepo, imamo interesantne teme“, kaže Aca Cvetković, korisnik Bla bla car i student.

Ipak, iako nudi brojne prednosti „Bla Bla Car“ nije bez izazova. Platforma je zamišljena na taj način da vozači, koji koriste platformu, ne ostvaruju profit, već dele troškove puta sa putnicima. Međutim, neki vozači zloupotrebljuju ovo, i automatski krše Zakon o prevozu putnik au drumskom saobraćaju.

„Ako pored mene, u Vaš auto uđu još dva putnik, pa plate 600 dinara pored mene, vi ste od tri putnika dobili 1.800 što je faktički za 450, 460 dinara više, od realnog troška koji je Vama potreban da se prevezete do npr. Novog Sada i u toj situaciji ne samo da niste iz svog džepa dali novac za taj put do Novog Sada od Beograda nego ste čak i zaradili na tom prevezu“, ističe Milinko Mijatović, advokat.

Još jedna zamka, ukoliko vozači redovno prevoze putnike i naplaćuju više od stvarnih troškova prevoza to bi moglo biti klasifikovano kao komercijalni prevoz, tj. ilegalno taksiranje. U tom slučaju, vozači bi morali da se registruju kao prevoznici i dobiju odgovarajuće dozvole; ugrade taksimetar i plaćaju poreze.

Ja sam gledao, listao platformu i gledao ko su vozači. Vi imate neki vid ilegalnog taksiranja gde ljudi čak i pišu redovne linije od npr. od Niša do Beograda, ili imate za inostranstvo, voze za Zagreb. To je ilegalno taksiranje i to je zabranjeno. Onom čoveku koji je vozio za Šabac, zaustavili su ga policija i inspekcija napisali prekršajnu prijavu i oduzeli vozilo. Pošto imaju prava, po tom zakonu, kaže Mijatović.


Bla Bla car platforma koja postoji u 21 državi sveta, je u poslednje dve decenije stekla 26 miliona korisnika, pre svega u Evropi.




Glas Javnosti/ N07S

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR