Realno, kako govori istraživanje Glas javnosti sa upućenima u temu, posebnog predmeta seksualnog obrazovaja u našim školama još neće biti, ali već se u državnim obrazovnim institucijama radi na tome da se programom dopune neki postojeći predmeti, pre svega biologija, jer novo opterećivanje učenika novim fondovima časova bili bi, tek zbog nastave u vreme pandemije, svakako kontraproduktivni.
Nesumnjivo da je prebukirani raspored jedan od glavnih razloga za posebnim predmetom seksualnog obrazovanja, kao i trenutni nedostatak stručnog kadra, a veruju se i da bi svaki pokušaj ocenjivanja “o tome” bio problematičan. Takođe, otpala je i mogućnost da se ovaj poredmet “pridruži” predmetu građanskog vaspitanja, jer ga ne uče svi đaci, a on je i obavezno izborni, kao i veronauka, koju već bira oko polovine učenika.
Problem sa ovom temom nije od juče, jer je oštepoznato da se mnogi roditelji stide ili što čak uopšte o seksulanosti i ne razgovaraju sa svojom decom, već bi radije da to uradi neko drgugi. A kako nastavnici u školama nisu posebno obučeni da im o tome kvalifikovano predaju, onda se samo ponavlja stari nereševi problem da đaci o tome sazanaju na definitvno najpogrešniji način, preko medija i interneta. Priznaćete, to je najgora opcija.
U praksi se beleži da je Institut društvenih nauka godinama unazad više puta apelovao na Ministartstvo prosvete zbog neslavnog podatka da je Srbija pri vrhu evropske liste po broju maloletničkih trudnoća i abortusa i da je seksualna edukacija jedan od priporiteta našeg obrazovanja. I bivša ministarka za demografiju i polulacionu politiku, Slavica Đukić Dejanović, slala je ovakve inicijative Ministartstvu prosvete, u prilogu je dostavljala i pordšku velikog broja institucija i nevladinih organizacija…
I ništa godinama, sve dok na naslovnim stranama medija ne osvanu skaradni naslovi u kojima dominiraju anomalije seksulanosti kod mladih…Zato smo se obratili i nastavnicima biologije za koje se tvrdi da imaju najviše prostora u svom predmetu da, bar za prvo vreme, nadogade temu seksulnog obrazovanja…
-Deca već u drugom razredu osnovne škole postavljaju pitanja o tome, a u nedostatku odgovora iste traže na internetu, gde mogu biti izloženi brojnim opasnostima i pogrešnim informacijama. Zato mislim da ima potrebe za uvođenjem seksulanog obrazovanja, i to već u nižim razredima, jer što je uzrast mlađi to je manji otklon, stid. Mi nastavnici bilologije smo logično taj kadar koji bi mogao učenicima da to adekvatno predstavi, ali i milsim da bi to trebalo da bude izborni predmet, bez ocenjivanja. I svakako sam za obuku nastavnika i vaspitača na ovu temu. Novim planovima i programima u okviru nastave biologije obrađuju se brojne teme iz ove oblasti, ali uvek ima više pitanja i interesovanja nego što prostor redovne nastave to dozvoljava. Dalje, na temu prevencije nasilja i seksualnog obrazovanja postoje brojni pozitivni primeri u školstvu razvijenih zemlja, pa bi nam i to bilo dosta od pomoći na početku, - priča za Glas javnosti, Snežana Romandić, nastavnika biologije iz beogradske OŠ “ Oslobodioci Beograda”.
(Glas javnosti)