Glas Javnosti

Bivši zaposleni iz Tesle: Samovozeći automobili nisu dovoljno bezbedni za javne puteve

Auto-moto
Autor: Glas javnosti

Bivši radnik Tesle rekao je da veruje da tehnologija koja pokreće autonomna vozila američke kompanije nije dovoljno bezbedna za upotrebu na javnim putevima.

Lukaš Krupski je u maju poslao nemačkom listu Handelsblatt podatke koji su uključivali pritužbe kupaca na Teslin softver za kočenje i samovožnju.


Rekao je da su njegovi pokušaji da izrazi zabrinutost ignorisani unutar kompanije. Ilon Mask, izvršni direktor Tesle, hvalio je svoju tehnologiju autonomnog vozila.

„Tesla ima daleko najbolju veštačku inteligenciju u stvarnom svetu“, rekao je Mask u objavi na X-u u subotu.

Ali u svom prvom intervjuu u Velikoj Britaniji, Krupski je rekao da je zabrinut zbog načina na koji se veštačka inteligencija koristi za napajanje Tesline usluge autopilota. Funkcija autopilota, na primer, uključuje potpomognuto upravljanje i parkiranje, ali uprkos nazivu, i dalje je potreban ljudski vozač sa rukama na volanu.


"Mislim da hardver nije spreman, a softver spreman. To utiče na sve nas jer mi zapravo učestvujemo u eksperimentu na javnim putevima. Dakle, čak i ako nemate Teslu, vaša deca i dalje hodaju na pešačkoj stazi“, rekao je Krupski.

Krupski kaže da je u podacima kompanije pronašao dokaze koji ukazuju da nisu poštovani zahtevi za bezbedan rad vozila koja su imala određeni nivo autonomije.

On je dodao da su čak zaposleni u Tesli razgovarali sa njim o tome da vozila koja nasumično koče kao odgovor na nepostojeće prepreke, poznata kao "fantomsko kočenje". To se takođe pokazalo u podacima koje je dobio o žalbama kupaca.


Prema podacima Tesle, krajem 2022. godine, američki kupci koji koriste autopilot imali su u proseku jednu nesreću sa aktiviranjem vazdušnog jastuka na svakih osam miliona pređenih kilometara. Tvrdi se da ga vozači Tesle nisu koristili u proseku 2,2 miliona kilometara. Ukupan prosek za američke vozače bio je jednom na milion kilometara.

Krupski je rekao da se oseća uvređenim da podeli nalaze sa organima za zaštitu podataka. Američko ministarstvo pravde istražuje Teslu od januara zbog njenih tvrdnji u vezi sa funkcijama asistirane vožnje.

Tesla se takođe suočio sa sličnim ispitivanjem i pitanjima o sistemu autopilota od strane drugih agencija, kao što je Nacionalna uprava za bezbednost saobraćaja na autoputu.


Nemački list Handelsblat objavio je "Tesla fajlove" nakon što je Krupski podelio 100 GB internih podataka koje je otkrio. Nacionalni organ za zaštitu podataka u Holandiji, gde se nalazi Teslino evropsko sedište, potvrdio je da je obavešten o povredi podataka i da razmatra zahtev.

Krupski je rekao da je njegovo polugodišnje iskustvo uzbunjivača bilo zastrašujuće.

„Ponekad jedva spavam noću“, rekao je . Međutim, njegov rad su prepoznali i drugi – dobio je nagradu Blueprint for Free Speech Whistleblowing.


Džek Stilgo, docent na Univerzitetskom koledžu u Londonu koji istražuje autonomna vozila, rekao je da tvrdnje Krupskog izazivaju zabrinutost u vezi sa tehnologijom: „Ovo je vrsta divljeg testa veštačke inteligencije, na otvorenom putu“.

Vlada Velike Britanije je početkom novembra objavila Zakon o automatizovanim vozilima kako bi stvorila pravni okvir za autonomne automobile.

„Moraćemo da vidimo kako će se nacrt zakona razvijati i da li će se uhvatiti u koštac sa svim novim stvarima u vezi sa tehnologijom“, dodao je prof. Stilgoe.

Glas javnosti/I01H

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR