Glas Javnosti

MALME U ŠVEDSKOJ POPULARIZOVAO NOVI PREVOZ: "Trambus", električno vozilo sutrašnjice

Tehnologije
Autor: Glas javnosti

Treći grad po veličini u Švedskoj, Malme, više puta je proglašavan za najzeleniji švedski region. Epitet ima još veću težinu ako se ima u vidu njegova transformacija iz industrijskog mesta u "grad sutrašnjice", zbog čega ga nazivaju nordijskim čudom u pogledu održivosti.

Utisku da je reč o mestu budućnosti doprinose i nečujni, dugački zeleni električni autobusi koji krstare ulicama Malmea. Reč je zapravo o trambusima, koji po rečima belgijskog proizvođača, kompanije Van Hool, kombinuju fleksibilnost autobusa i efikasnost tramvaja. Futuristički dizajn prati visok nivo udobnosti sa klimom, prijatnim osvetljenjem, lakim ulaskom i izlaskom kroz četiri dvostruka vrata. Vozila prepoznatljive zelene boje dugačka su 24 metra i odlikuju se nižom bukom u odnosu na konvencionalne autobuse. Firma je do sada proizvela više od 1.200 električnih vozila, a 300 trambusa, poput onih u Malmeu, jezdi ulicama 17 evropskih gradova.

U Malmeu, trambusi su deo BRT (Bus rapit transit) mreže Malmöexpressen (MEX) u okviru kojeg vozila imaju svoje trake, stanice su strateški raspoređene, a vozila imaju prioritet na raskrsnicima. Sistem je uveden 2014. godine, kao prvi u Švedskoj, sa ciljem da građanima ponudi brzu i efikasnu autobusku uslugu, prenosi portal Ekapija.


U tome su i uspeli. Od kada je brzi sistem uveden, putovanje autobusom se povećalo za 27%, a statistika iz 2019. godine pokazuje da se radnim danima brzim autobusima vozi oko 22.000 putnika. Mada bi na ovim linijama mogli da voze i obični autobusi, obično se biraju vozila velikog kapaciteta, poput električnog koji je dugačak 24 metra.

Nisu trambusi jedina električna vozila u Malmeu. Prva linija koja je elektrifikovana otpočela je rad krajem 2018. godine. Tada je 13 električnih autobusa marke Volvo počelo da prevozi putnike na liniji 7 koja prelazi razdaljinu od 15 kilometara. Autobusi su znatno tiši od onih koji se kreću na dizel gorivo i troše 80% manje energije. Na svakom sedištu obezbeđeni su USB punjači, kao i specijalno osvetljenje noću kako bi se putnici osećali bezbedno. Baterije se pune na krajnjim stanicama, a čitav proces traje između dva i šest minuta.


Odluku o upotrebi električnih autobusa, Malme je doneo 2017. godine kako bi ostvario ambiciozni cilj - javni prevoz bez fosilnih goriva. Sve je deo šire inicijative da regija Skane, čiji je Malme najveći grad, iz transporta potpuno izbaci upotrebu fosilnih goriva.

Sam Malme je za 2030. godinu doneo niz ambicioznih ciljeva - da za 70% smanji emisiju ugljenika u celom gradu, da se 100% napaja obnovljivom i recikliranom energijom, kao i da bude jedan od 100 evropskih gradova koji će dostići ugljeničnu neutralnost.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR