Ovo neodoljivo podseća na film Peti element sa Brusom Vilisom i Milom Jovović, sniman krajem devedesetih, samo što je sada radnja smeštena u 2263. godinu gde umesto gradskog taksija imamo leteći gradski prevoz. Tada niko nije mogao ni da sanja ono što danas tvrde entuzijasti koji su namirisali dobar posao - da bi gradska vozila mogla da lete već u trećoj deceniji ovog milenijuma.
Ovo su optimistične prognoze zaposlenih u firmi „Volokopter“ iz gradića Bruhzala nedaleko od Štutgarta. Firma koja je osnovana pre 10 godina, imala je 122 miliona investicija sa kojima su ranije krenuli biznis, a sada je prikupila još 200 miliona evra investicija. U igri su krupni igrači: logistika Nemačke železnice, „Intel“, „Dajmler“ i kineski proizvođač automobila „Džili“. Sada su se pridružili dobavljač automobilske branše „Kontinental“ i divovski fond „Blekrok“.
- Kroz ta partnerstva možemo da posegnemo za neophodnom ekspertizom kako bismo narednih godina pokrenuli prve linije - izjavio je nedavno Florijan Rojter, šef „Volokoptera“.
Plan je da u naredne dve godine ponude prve komercijalne leteće taksi-linije. Firma trenutno radi na razvijanju malih autonomnih letelica, nalik na helikoptere, koji će putnicima pružiti mogućnost da izbegnu gradske gužve i sigurno stignu do željenog cilja. Radi se i na logističkoj bespilotnoj letelici namenjenoj isporukama.
O konceptu urbanog saobraćaja već decenijama se raspravlja. Letelice se vide kao zgodan način da se zaobiđu gužve, a postaju moguće napretkom senzora i brzog interneta koji sprečavaju koliziju. Glavni izazovi su i dalje relativno mala nosivost i baterija koja ne može da izdrži duže letove.
„Volokopter“ je osnovan pre deset godina i, zajedno sa nemačkim konkurentom „Lilijumom“, spada u pionire ove mlade branše. „Lilijum“ iz Minhena, koji radi na malenom autonomnom avionu sa 36 motora, sada već vredi više od milijardu dolara. Na koliko se procenjuje vrednost „Volokoptera“? O tome šef firme Rojter nije želeo da govori.
Hot off the press: Series D #Fundraising Round signed at €200 million! Happy to have new #partners onboard as we take-off towards commercial launch within the next 2 years.
— Volocopter (@volocopter) March 3, 2021
Full #financing details: https://t.co/H78ZfMe8QW #Volocopter #UAM pic.twitter.com/3db2RYhrM9
Sasvim je jasno da je širom sveta počela trka u tome ko će imati prvi izbaciti na tržište leteći taksi. Osim američkog start-apa „Džobi“, i velikani tradicionalnog saobraćaja poput „Erbasa“ i „Folksvagena“ razvijaju svoje letelice.
Tržište letećih taksija bi već 2040. godine moglo da bude teško 1,5 biliona dolara godišnje, tvrde analitičari investicione banke „Morgan Stenli“.
Evropska agencija leta EASA takođe računa da će firme poput „Volokoptera“ i „Lilijuma“ kroz najdalje četiri, pet godina dobiti potrebne dozvole. „Volokopter“ je već u decembru tražio dozvolu u Sjedinjenim Državama.
Prošle godine je preko milijardu dolara uloženo u branšu. Širom sveta na tome radi preko dvesta firmi, od njih tri četvrtine dolaze iz Kine. Američki list Velt piše da je „počela finalna runda u borbi za vođstvo na tržištu letećih taksija“.
(Glas javnosti/ RTS)
25 min